Budoucnost automobilky Škoda: Chybí výrobní kapacity, na nový model si počkáme

Radek Pecák Radek Pecák
17. 12. 2015 14:30
Mladoboleslavský výrobce aut zrušil projekt Roomster. Nejbližším novým modelem zavedeným do výroby se tak stane až velké SUV. Více verzí škodováckých aut této kategorie se minimálně do nalezení volných výrobních kapacit bude nabízet jen v Číně. Škoda přitom nové modely potřebuje, aby splnila cíl pro rok 2018 - 1,5 milionu prodaných aut.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Mladá Boleslav - Plány mladoboleslavské Škody Auto pro příští léta odhalí nový šéf Bernhard Maier až na začátku příštího roku. Už teď je ale jisté, že na zbrusu nový typ automobilu s logem okřídleného šípu si zákazníci budou muset počkat téměř celý rok. Škoda totiž řeší problémy s nedostatkem výrobních kapacit.

Teprve na podzim roku 2016 začnou dealeři nabízet velký sportovně-užitkový vůz s dosud utajovaným jménem. Ví se pouze to, že to bude pro Škodovku největší model z této kategorie, že bude schopen převážet až sedm lidí a že bude využívat techniku vycházející z vozu Superb. Design prý má být velmi sebevědomý.

Na jarním autosalonu v Ženevě měla Škoda Auto podle původních plánů vystavovat novou generaci rodinného vozu Roomster. Automobil technicky vycházející z Volkswagenu Caddy (a rovněž vyráběný na stejné lince v polské Poznani), měl mít jak osobní, tak i užitkovou variantu. Jenže vedení společnosti nakonec tento projekt zrušilo.

Skutečné důvody, jak online deníku Aktuálně.cz potvrdily důvěryhodné zdroje z automobilky, jsou dva. Jednak kapacita polského závodu je vytížena natolik, že by pro Škodu mohla uvolnit v prvních dvou letech jen pár tisíc kusů, což by na pokrytí požadavků trhu nepostačovalo, a také výrobní a vývojové náklady jsou při spolupráci se značkou Volkswagen natolik vysoké, že by to ohrožovalo návratnost investic. Škoda přitom logicky tento vůz nemůže prodávat dráže než sesterský vůz Caddy.

Do Ženevy s konceptem

Na hlavním pódiu škodováckého stánku v Ženevě tak nakonec bude stát koncept chystaného automobilu. S vysokou pravděpodobností půjde v zásadě o velké SUV, jehož finální verze se představí půl roku poté v Paříži, zřejmě ale s karosérií kupé. Tato verze se minimálně zpočátku bude nabízet pouze v Číně.

"S čínským partnerem Šanghaj Volkswagen byla podepsána dohoda o výrobě dalšího derivátu SUV v rámci globální strategie SUV a navíc ještě memorandum o porozumění týkající se vývoje vozu CUV (Crossover Utility Vehicle)," uvedl mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž.

Ve srozumitelné řeči jde o další karosářskou variantu zmiňovaného dosud nepojmenovaného poloterénního auta a rovněž o malé městské SUV, které nutně nemusí dostat pohon všech kol.    

Podobná auta by s vysokou pravděpodobností uspěla i na evropském trhu. Škoda však má problém s nedostatkem volných výrobních kapacit. V obou hlavních montážních halách v Mladé Boleslavi "jede" výroba fabií, octavií, rapidů a Seatů Toledo na tři směny. V Kvasinách, kde je v plném běhu produkce obou verzí Superbu a modelu Yeti, se navíc připravuje vše pro zahájení výroby středně velkého SUV značky Seat a postupně i výše zmiňovaného velkého SUV.

Vrchlabí opět ve hře

Bez rozšíření nabídky modelů se přitom Škodě jen těžko podaří splnit ambiciózní cíl, který stanovuje dosáhnout nejpozději v roce 2018 prodejů 1,5 milionu kusů aut ročně. Loni se poprvé dostala přes milion prodaných aut za rok a letos roste jen mírně. Za první tři čtvrtletí přidala 2,2 procenta a celkově prodala 791 500 aut.

Rozhodnutí o zastavení projektu Roomster je ranou i z hlediska plánovaného vstupu škodovky do segmentu užitkových vozů. První na řadě měla být menší dodávka právě na základě vozu Roomster/Caddy, dále měl následovat typ odpovídající svojí velikostí Volkswagenu Transporter.

"My jsme připraveni vyvinout si vlastní vozy, například na platformě první generace Octavie, které by určitě byly svými parametry i cenou konkurenceschopné. Problém je však s tím, že je momentálně nemáme kde vyrobit," říká zdroj. I kdyby se proto podařilo dále rozšířit závod v Kvasinách (v Mladé Boleslavi je to z prostorových důvodů velmi obtížné), zřejmě by se v tomto regionu již nedaly sehnat další potřebné stovky kvalifikovaných zaměstnanců.

I z tohoto důvodu se možná opět do hry dostává závod ve Vrchlabí, kde produkce aut již před několika lety skončila a z jehož bran nyní vyjíždějí kamiony se smontovanými automatickými převodovkami. Odboráři navíc neustále trvají na tom, aby zdejší výrobní náplň nestála jen na "jedné" noze. K rozlousknutí tohoto oříšku by ale nutně musel existovat minimálně příslib na vybudování dostatečně kapacitní přístupové cesty do tohoto odlehlého regionu.

V dalších letech bude Škoda v Evropě opět pouze obměňovat své stávající nosné produkty. Rok 2017 přinese facelift octavie a novou generaci yetiho, rok 2018 pak modernizaci rapidu.

 

Právě se děje

Další zprávy