Mladá Boleslav - Plány mladoboleslavské Škody Auto pro příští léta odhalí nový šéf Bernhard Maier až na začátku příštího roku. Už teď je ale jisté, že na zbrusu nový typ automobilu s logem okřídleného šípu si zákazníci budou muset počkat téměř celý rok. Škoda totiž řeší problémy s nedostatkem výrobních kapacit.
Teprve na podzim roku 2016 začnou dealeři nabízet velký sportovně-užitkový vůz s dosud utajovaným jménem. Ví se pouze to, že to bude pro Škodovku největší model z této kategorie, že bude schopen převážet až sedm lidí a že bude využívat techniku vycházející z vozu Superb. Design prý má být velmi sebevědomý.
Na jarním autosalonu v Ženevě měla Škoda Auto podle původních plánů vystavovat novou generaci rodinného vozu Roomster. Automobil technicky vycházející z Volkswagenu Caddy (a rovněž vyráběný na stejné lince v polské Poznani), měl mít jak osobní, tak i užitkovou variantu. Jenže vedení společnosti nakonec tento projekt zrušilo.
Skutečné důvody, jak online deníku Aktuálně.cz potvrdily důvěryhodné zdroje z automobilky, jsou dva. Jednak kapacita polského závodu je vytížena natolik, že by pro Škodu mohla uvolnit v prvních dvou letech jen pár tisíc kusů, což by na pokrytí požadavků trhu nepostačovalo, a také výrobní a vývojové náklady jsou při spolupráci se značkou Volkswagen natolik vysoké, že by to ohrožovalo návratnost investic. Škoda přitom logicky tento vůz nemůže prodávat dráže než sesterský vůz Caddy.
Do Ženevy s konceptem
Na hlavním pódiu škodováckého stánku v Ženevě tak nakonec bude stát koncept chystaného automobilu. S vysokou pravděpodobností půjde v zásadě o velké SUV, jehož finální verze se představí půl roku poté v Paříži, zřejmě ale s karosérií kupé. Tato verze se minimálně zpočátku bude nabízet pouze v Číně.
"S čínským partnerem Šanghaj Volkswagen byla podepsána dohoda o výrobě dalšího derivátu SUV v rámci globální strategie SUV a navíc ještě memorandum o porozumění týkající se vývoje vozu CUV (Crossover Utility Vehicle)," uvedl mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž.
Ve srozumitelné řeči jde o další karosářskou variantu zmiňovaného dosud nepojmenovaného poloterénního auta a rovněž o malé městské SUV, které nutně nemusí dostat pohon všech kol.
Podobná auta by s vysokou pravděpodobností uspěla i na evropském trhu. Škoda však má problém s nedostatkem volných výrobních kapacit. V obou hlavních montážních halách v Mladé Boleslavi "jede" výroba fabií, octavií, rapidů a Seatů Toledo na tři směny. V Kvasinách, kde je v plném běhu produkce obou verzí Superbu a modelu Yeti, se navíc připravuje vše pro zahájení výroby středně velkého SUV značky Seat a postupně i výše zmiňovaného velkého SUV.
Vrchlabí opět ve hře
Bez rozšíření nabídky modelů se přitom Škodě jen těžko podaří splnit ambiciózní cíl, který stanovuje dosáhnout nejpozději v roce 2018 prodejů 1,5 milionu kusů aut ročně. Loni se poprvé dostala přes milion prodaných aut za rok a letos roste jen mírně. Za první tři čtvrtletí přidala 2,2 procenta a celkově prodala 791 500 aut.
Rozhodnutí o zastavení projektu Roomster je ranou i z hlediska plánovaného vstupu škodovky do segmentu užitkových vozů. První na řadě měla být menší dodávka právě na základě vozu Roomster/Caddy, dále měl následovat typ odpovídající svojí velikostí Volkswagenu Transporter.
"My jsme připraveni vyvinout si vlastní vozy, například na platformě první generace Octavie, které by určitě byly svými parametry i cenou konkurenceschopné. Problém je však s tím, že je momentálně nemáme kde vyrobit," říká zdroj. I kdyby se proto podařilo dále rozšířit závod v Kvasinách (v Mladé Boleslavi je to z prostorových důvodů velmi obtížné), zřejmě by se v tomto regionu již nedaly sehnat další potřebné stovky kvalifikovaných zaměstnanců.
I z tohoto důvodu se možná opět do hry dostává závod ve Vrchlabí, kde produkce aut již před několika lety skončila a z jehož bran nyní vyjíždějí kamiony se smontovanými automatickými převodovkami. Odboráři navíc neustále trvají na tom, aby zdejší výrobní náplň nestála jen na "jedné" noze. K rozlousknutí tohoto oříšku by ale nutně musel existovat minimálně příslib na vybudování dostatečně kapacitní přístupové cesty do tohoto odlehlého regionu.
V dalších letech bude Škoda v Evropě opět pouze obměňovat své stávající nosné produkty. Rok 2017 přinese facelift octavie a novou generaci yetiho, rok 2018 pak modernizaci rapidu.