Živoucí fosilie z Maranella. Ferrari naladilo atmosférický dvanáctiválec na 830 koní

Ferrari 812 Competizione.
Zobrazit 10 fotografií
Foto: Ferrari
Martin Přibyl Martin Přibyl
5. 5. 2021 17:35
"Je to srdce Ferrari a my pracujeme na tom, abychom ho udrželi při životě," říká šéf marketingu Ferrari Enrico Gallieri. Za ním stojí nejnovější model v nabídce značky, speciální verze kupé 812 Superfast nazvaná Competizione a s ní otevřená 812 Competizione A. Oba vozy mají vpředu stejný atmosférický dvanáctiválec, který ze sebe bez turba vymáčkne 610 kW a 692 Nm. Točí až 9500 otáček za minutu.
Odnímatelná střecha verze Competizione se dá schovat do kufru, a ještě v něm má zbýt prostor pro zavazadla.
Odnímatelná střecha verze Competizione se dá schovat do kufru, a ještě v něm má zbýt prostor pro zavazadla. | Foto: Ferrari

"Máme před sebou ještě hodně práce, hodně výzkumu, abychom motor udrželi dále při životě i v budoucnu," říká šéf vývoje Hugo Michael Leiters. Ani on, ani Gallieri ale nevylučují, že v budoucnu se ještě dvanáctiválce dočkáme. "Pracujeme na tom, abychom vytvořili ještě silnější variantu," říká Leiters.

Úkol to není snadný, proti snahám Leiterse a jeho týmu jdou stále se zpřísňující požadavky emisních norem. Již jeho aktuální verze se musela vypořádat s filtrem pevných částic. Podle Leiterse tlumí pro Ferrari typický zvuk a omezuje výkon.

První věc vývojáři ve Ferrari vyřešili tím, že ve výfukovém potrubí zcela chybí tlumič a zadní část výfuku je tvarována jako trumpeta, aby zesilovala zvuk dvanáctiválce.

Výkonový problém s filtrem pevných částic u Ferrari neřešili nasazením mildhybridní techniky, u svého unikátního motoru se zatím podobně jako Lamborghini "nezaprodali" ani turbodmychadlům.

Postupovali poctivým laděním. Omezovač se zvedl na 9500 otáček za minutu, auto dosahuje nejvyššího výkonu až v 9250 otáčkách. Přibyly lehčí titanové ojnice, upravovaly se ale rovněž písty, kliková hřídel a další komponenty. Kvůli zvýšení limitu otáček musela být použita i zdvihátka ventilů technicky odpovídající těm v motoru monopostu F1.

Hliníkový kryt s promyšlenými otvory nahrazuje zadní sklo. Vytváří se na něm vzdušné víry, které zvyšují přítlak ve vysokých rychlostech.
Hliníkový kryt s promyšlenými otvory nahrazuje zadní sklo. Vytváří se na něm vzdušné víry, které zvyšují přítlak ve vysokých rychlostech. | Foto: Ferrari

Výsledkem je podle Gallieriho motor, který nabízí nikdy nekončící akceleraci. Z nuly na sto zrychlí za 2,85 vteřiny, na dvě stě za 7,5. Nejvyšší rychlost překoná 340 kilometrů za hodinu.

Aby auto dokázalo sílu motoru zkrotit, má i upravenou aerodynamiku. Přítlak zlepšují nejrůznější štěrbiny, specialitou verze Competizione je žebrovaná konstrukce nahrazující zadní sklo. Vytváří se na ní vzdušné víry a tím se výrazně zvyšuje přítlak. U otevřené verze Competizione A hraje podobnou roli křidélko za sedadly.

V zatáčkách pak autu má pomoci systém nezávislého natáčení všech kol. Ferrari má podle Leiterse možnost natočit zadní kola pod různým úhlem, aby se zlepšila stabilita nebo obratnost vozu. Kromě toho je tu také speciálně vyladěný elektronický systém stabilizace podvozku a kontroly trakce, který spolupracuje s aktivním samosvorným diferenciálem. Testovací okruh Ferrari ve Fioranu by 812 Competizione mělo projet za minutu a dvacet vteřin, to je takřka o dvě vteřiny rychleji než výchozí model.

Užít si ho bude moci jen 999 majitelů kupé Competizione a 549 šťastných vlastníků otevřené verze Competizione A. V přepočtu z italských cen za auto zaplatí 12,9, resp. 14,9 milionu korun. Ke svým šťastným majitelům se auta dostanou na začátku příštího roku, otevřená varianta Competizione A bude na silnicích na jeho konci.

 

Právě se děje

Další zprávy