Už i Ferrari musí prezentovat on-line. Portofino M má novou převodovku a více výkonu

Omlazené Ferrari Portofino M prodělalo především technické změny.
Otevřený vůz dostal nový osmistupňový dvouspojkový automat a více výkonu.
Změn v designu není tolik, zasáhly ale také aerodynamiku vozu.
Kabina se výrazněji nezměnila.
Foto: Ferrari
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 9. 2020 8:34
Aktuální situace s pandemií onemocnění covid-19 dolehla na automobilový průmysl nejen z hlediska prodejů, ale i představování nových modelů. Většina premiér se přesunula do on-line prostoru, přičemž pro mnohé automobilky to bylo vůbec první použití podobné prezentace. Mezi takové značky se řadí i Ferrari, které tak poprvé pouze virtuálně odhalilo omlazený otevřený model Portofino M.

Hlavní změnou kabrioletu s pevnou skládací střechou, kterých na trhu už moc nezbylo, je použití úplně nové osmistupňové dvouspojkové automatické převodovky s o pětinu menším modulem spojky, který ale přenáší o 35 procent více točivého momentu. Ta nahrazuje předchozí ústrojí se sedmi stupni, přičemž novinka vychází z převodovky použité v modelu SF90 Stradale. Podle zástupců Ferrari však nejde o zcela shodnou skříň, v Portofinu M má například delší jednotlivé stupně a také mechanickou zpátečku.

Nový dvouspojkový automat dostal také upravený software, který si automobilka se vzpínajícím se koněm ve znaku vyvíjí sama. Osmý rychlostní stupeň dále umožnil snížit spotřebu paliva, v nižších rychlostech by naopak nárůst rychlosti a dostupné síly měl být plynulejší než doposud.

Ferrari na virtuální tiskové konferenci k novému modelu také prozradilo, že se právě osmistupňový automat stane v budoucnu základní převodovkou italské automobilky. V některých modelech bude sice i nadále možné vídat jiná ústrojí, osmistupňový dvouspojkový automat se ale stane mnohem více běžným.

Převodové ústrojí je i nadále spojeno s přeplňovaným osmiválcem o objemu 3,9 litru, který mezi lety 2016 a 2019 získal čtyřikrát cenu pro nejlepší motor roku. Oproti předchůdci došlo několika úpravami k mírnému navýšení výkonu na 456 kW. Točivý moment 760 Nm ale zůstal nezměněn. Novinkou je použití filtru pevných částic tak, aby Portofino M vyhovělo přísnější emisní normě Euro 6d. Automobilka slibuje, že zvuk motoru instalace filtru nijak neovlivnila, potlačena by i nadále měla být prodleva turbodmychadla, která trápí řadu přeplňovaných motorů.

Dynamika otevřeného Ferrari se změnila jen minimálně. Z nuly na 100 km/h se vůz dostane za 3,45 sekundy, o 0,05 sekundy rychleji než doposud. Výrazněji se zlepšila akcelerace z nuly na 200 km/h - jestliže doposud to auto zvládlo za 10,8 vteřiny, modernizace z této hodnoty ukrojila rovnou sekundu. Maximální rychlost přes 320 km/h zůstává neměnná.

Volič, známý ve vozech Ferrari jako Manettino, má nově pět různých jízdních režimů (dříve byly jen tři). Novinkou je především režim Race, který se soustřeďuje na maximalizaci radosti z jízdy. Pouze v něm je také možné využívat systému, který prostřednictvím specifického softwaru upravuje hydraulický brzdný tlak v třmenech brzd na všech kolech. To vylepšuje jízdní vlastnosti především při průjezdu zatáčkou a výjezdu z ní.

Vizuálně se naopak Portofino M, přičemž M znamená "modificato", česky "upravený", příliš nezměnilo. Designéři i technici ale zapracovali na aerodynamice, i z toho důvodu je třeba pozměněný přední nárazník s jinak tvarovanými nasávacími otvory. Nový otvor pro nasávání vzduchu je také před předními koly. Čistě vizuální změnou jsou hliníkové příčky v masce chladiče.

Použitím nového výfukového potrubí došlo také ke změnám na koncovkách, což dále umožnilo úpravy v tvarování celého nárazníku s difuzorem. Ten navíc může být nově vyroben z uhlíkových vláken. Upravený design dostala i 20palcová kola.

Hlavní položkou kabiny nadále zůstává 10,25palcová obrazovka multimediálního systému, stejné je to i s přístrojovým štítem, kde jsou kolem analogového otáčkoměru sdruženy dvě TFT obrazovky. Spolujezdec pak může mít před sebou volitelně menší sedmipalcový displej, kde se zobrazují některé informace o vozidle a jehož prostřednictvím lze ovládat také celý multimediální systém. Další příplatkovou položkou je vyhřívání sedadel, opěradel i krku, širší je také nabídka asistenčních systémů. Auto má samozřejmě nadále dvě sedadla pro cestující vzadu.

Do prodeje omlazené Portofino M zamíří ve druhém čtvrtletí příštího roku, základní cenovka v Itálii je 206 tisíc eur (v přepočtu asi 5,5 milionu korun). A nepůjde o jedinou novinku Ferrari v letošním roce. Marketingový šéf značky Enrico Galliera totiž na tiskové konferenci potvrdil, že Italové se drží plánu představit mezi lety 2018 a 2022 patnáct nových modelů.

Portofino M je sedmým z nich a ještě před koncem roku se ukáže zatím tajemné osmé nové Ferrari. Pandemie onemocnění covid-19 podle Galliery zbrzdila představení letošních nových modelů jen o několik měsíců.

 

Právě se děje

před 41 minutami

Střety v Jeruzalémě si vyžádaly přes 200 zraněných

Nejméně 200 Palestinců a šest izraelských policistů bylo zraněno při nočních střetech u jeruzalémské mešity Al-Aksá, oznámili v sobotu zdravotníci. V izraelské metropoli se po týdnech nepokojů očekává násilí i v dalších dnech. K uklidnění situace v sobotu Izrael vyzvala Evropská unie, Turecko blízkovýchodní zemi obvinilo z teroru vůči nevinným, informují tiskové agentury.

Nepokoje v Jeruzalémě propukly po zahájení postního měsíce ramadánu v polovině dubna, kdy Izrael omezil Palestincům shromažďování na místě, kde Arabové většinou scházejí k večerní modlitbě. V posledních dnech napětí podpořilo hrozící nucené vystěhování některých palestinských rodin z jejich domů ve východním Jeruzalémě.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Babiš požádal, aby státy EU zvážily kvůli Vrběticím vyhoštění ruských diplomatů

Premiér Andrej Babiš požádal, aby evropské státy zvážily vyhoštění alespoň jednoho ruského diplomata v solidaritě s Českou republikou kvůli kauze Vrbětice. Řekl to v sobotu novinářům po příchodu na neformální jednání prezidentů a premiérů zemí Evropské unie v Portugalsku. O věci debatoval s lídry členských států v pátek večer.

Babiš vyzval, aby Evropská rada na příštím zasedání vrbětický útok odsoudila. "Musíme to brát vždycky tak, že když je napaden jeden členský stát, že to je vlastně napadení všech. Také jsem požádal, aby ještě zvážili vyhoštění alespoň jednoho diplomata. Uvidíme na příštím summitu, jak se k tomu postaví," poznamenal premiér.

Zdroj: ČTK
Další zprávy