Už i Ferrari musí prezentovat on-line. Portofino M má novou převodovku a více výkonu

Omlazené Ferrari Portofino M prodělalo především technické změny.
Otevřený vůz dostal nový osmistupňový dvouspojkový automat a více výkonu.
Změn v designu není tolik, zasáhly ale také aerodynamiku vozu.
Kabina se výrazněji nezměnila.
Foto: Ferrari
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 9. 2020 8:34
Aktuální situace s pandemií onemocnění covid-19 dolehla na automobilový průmysl nejen z hlediska prodejů, ale i představování nových modelů. Většina premiér se přesunula do on-line prostoru, přičemž pro mnohé automobilky to bylo vůbec první použití podobné prezentace. Mezi takové značky se řadí i Ferrari, které tak poprvé pouze virtuálně odhalilo omlazený otevřený model Portofino M.

Hlavní změnou kabrioletu s pevnou skládací střechou, kterých na trhu už moc nezbylo, je použití úplně nové osmistupňové dvouspojkové automatické převodovky s o pětinu menším modulem spojky, který ale přenáší o 35 procent více točivého momentu. Ta nahrazuje předchozí ústrojí se sedmi stupni, přičemž novinka vychází z převodovky použité v modelu SF90 Stradale. Podle zástupců Ferrari však nejde o zcela shodnou skříň, v Portofinu M má například delší jednotlivé stupně a také mechanickou zpátečku.

Nový dvouspojkový automat dostal také upravený software, který si automobilka se vzpínajícím se koněm ve znaku vyvíjí sama. Osmý rychlostní stupeň dále umožnil snížit spotřebu paliva, v nižších rychlostech by naopak nárůst rychlosti a dostupné síly měl být plynulejší než doposud.

Ferrari na virtuální tiskové konferenci k novému modelu také prozradilo, že se právě osmistupňový automat stane v budoucnu základní převodovkou italské automobilky. V některých modelech bude sice i nadále možné vídat jiná ústrojí, osmistupňový dvouspojkový automat se ale stane mnohem více běžným.

Převodové ústrojí je i nadále spojeno s přeplňovaným osmiválcem o objemu 3,9 litru, který mezi lety 2016 a 2019 získal čtyřikrát cenu pro nejlepší motor roku. Oproti předchůdci došlo několika úpravami k mírnému navýšení výkonu na 456 kW. Točivý moment 760 Nm ale zůstal nezměněn. Novinkou je použití filtru pevných částic tak, aby Portofino M vyhovělo přísnější emisní normě Euro 6d. Automobilka slibuje, že zvuk motoru instalace filtru nijak neovlivnila, potlačena by i nadále měla být prodleva turbodmychadla, která trápí řadu přeplňovaných motorů.

Dynamika otevřeného Ferrari se změnila jen minimálně. Z nuly na 100 km/h se vůz dostane za 3,45 sekundy, o 0,05 sekundy rychleji než doposud. Výrazněji se zlepšila akcelerace z nuly na 200 km/h - jestliže doposud to auto zvládlo za 10,8 vteřiny, modernizace z této hodnoty ukrojila rovnou sekundu. Maximální rychlost přes 320 km/h zůstává neměnná.

Volič, známý ve vozech Ferrari jako Manettino, má nově pět různých jízdních režimů (dříve byly jen tři). Novinkou je především režim Race, který se soustřeďuje na maximalizaci radosti z jízdy. Pouze v něm je také možné využívat systému, který prostřednictvím specifického softwaru upravuje hydraulický brzdný tlak v třmenech brzd na všech kolech. To vylepšuje jízdní vlastnosti především při průjezdu zatáčkou a výjezdu z ní.

Vizuálně se naopak Portofino M, přičemž M znamená "modificato", česky "upravený", příliš nezměnilo. Designéři i technici ale zapracovali na aerodynamice, i z toho důvodu je třeba pozměněný přední nárazník s jinak tvarovanými nasávacími otvory. Nový otvor pro nasávání vzduchu je také před předními koly. Čistě vizuální změnou jsou hliníkové příčky v masce chladiče.

Použitím nového výfukového potrubí došlo také ke změnám na koncovkách, což dále umožnilo úpravy v tvarování celého nárazníku s difuzorem. Ten navíc může být nově vyroben z uhlíkových vláken. Upravený design dostala i 20palcová kola.

Hlavní položkou kabiny nadále zůstává 10,25palcová obrazovka multimediálního systému, stejné je to i s přístrojovým štítem, kde jsou kolem analogového otáčkoměru sdruženy dvě TFT obrazovky. Spolujezdec pak může mít před sebou volitelně menší sedmipalcový displej, kde se zobrazují některé informace o vozidle a jehož prostřednictvím lze ovládat také celý multimediální systém. Další příplatkovou položkou je vyhřívání sedadel, opěradel i krku, širší je také nabídka asistenčních systémů. Auto má samozřejmě nadále dvě sedadla pro cestující vzadu.

Do prodeje omlazené Portofino M zamíří ve druhém čtvrtletí příštího roku, základní cenovka v Itálii je 206 tisíc eur (v přepočtu asi 5,5 milionu korun). A nepůjde o jedinou novinku Ferrari v letošním roce. Marketingový šéf značky Enrico Galliera totiž na tiskové konferenci potvrdil, že Italové se drží plánu představit mezi lety 2018 a 2022 patnáct nových modelů.

Portofino M je sedmým z nich a ještě před koncem roku se ukáže zatím tajemné osmé nové Ferrari. Pandemie onemocnění covid-19 podle Galliery zbrzdila představení letošních nových modelů jen o několik měsíců.

 

Právě se děje

Další zprávy