Už i Ferrari musí prezentovat on-line. Portofino M má novou převodovku a více výkonu

Omlazené Ferrari Portofino M prodělalo především technické změny.
Otevřený vůz dostal nový osmistupňový dvouspojkový automat a více výkonu.
Změn v designu není tolik, zasáhly ale také aerodynamiku vozu.
Kabina se výrazněji nezměnila.
Foto: Ferrari
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 9. 2020 8:34
Aktuální situace s pandemií onemocnění covid-19 dolehla na automobilový průmysl nejen z hlediska prodejů, ale i představování nových modelů. Většina premiér se přesunula do on-line prostoru, přičemž pro mnohé automobilky to bylo vůbec první použití podobné prezentace. Mezi takové značky se řadí i Ferrari, které tak poprvé pouze virtuálně odhalilo omlazený otevřený model Portofino M.

Hlavní změnou kabrioletu s pevnou skládací střechou, kterých na trhu už moc nezbylo, je použití úplně nové osmistupňové dvouspojkové automatické převodovky s o pětinu menším modulem spojky, který ale přenáší o 35 procent více točivého momentu. Ta nahrazuje předchozí ústrojí se sedmi stupni, přičemž novinka vychází z převodovky použité v modelu SF90 Stradale. Podle zástupců Ferrari však nejde o zcela shodnou skříň, v Portofinu M má například delší jednotlivé stupně a také mechanickou zpátečku.

Nový dvouspojkový automat dostal také upravený software, který si automobilka se vzpínajícím se koněm ve znaku vyvíjí sama. Osmý rychlostní stupeň dále umožnil snížit spotřebu paliva, v nižších rychlostech by naopak nárůst rychlosti a dostupné síly měl být plynulejší než doposud.

Ferrari na virtuální tiskové konferenci k novému modelu také prozradilo, že se právě osmistupňový automat stane v budoucnu základní převodovkou italské automobilky. V některých modelech bude sice i nadále možné vídat jiná ústrojí, osmistupňový dvouspojkový automat se ale stane mnohem více běžným.

Převodové ústrojí je i nadále spojeno s přeplňovaným osmiválcem o objemu 3,9 litru, který mezi lety 2016 a 2019 získal čtyřikrát cenu pro nejlepší motor roku. Oproti předchůdci došlo několika úpravami k mírnému navýšení výkonu na 456 kW. Točivý moment 760 Nm ale zůstal nezměněn. Novinkou je použití filtru pevných částic tak, aby Portofino M vyhovělo přísnější emisní normě Euro 6d. Automobilka slibuje, že zvuk motoru instalace filtru nijak neovlivnila, potlačena by i nadále měla být prodleva turbodmychadla, která trápí řadu přeplňovaných motorů.

Dynamika otevřeného Ferrari se změnila jen minimálně. Z nuly na 100 km/h se vůz dostane za 3,45 sekundy, o 0,05 sekundy rychleji než doposud. Výrazněji se zlepšila akcelerace z nuly na 200 km/h - jestliže doposud to auto zvládlo za 10,8 vteřiny, modernizace z této hodnoty ukrojila rovnou sekundu. Maximální rychlost přes 320 km/h zůstává neměnná.

Volič, známý ve vozech Ferrari jako Manettino, má nově pět různých jízdních režimů (dříve byly jen tři). Novinkou je především režim Race, který se soustřeďuje na maximalizaci radosti z jízdy. Pouze v něm je také možné využívat systému, který prostřednictvím specifického softwaru upravuje hydraulický brzdný tlak v třmenech brzd na všech kolech. To vylepšuje jízdní vlastnosti především při průjezdu zatáčkou a výjezdu z ní.

Vizuálně se naopak Portofino M, přičemž M znamená "modificato", česky "upravený", příliš nezměnilo. Designéři i technici ale zapracovali na aerodynamice, i z toho důvodu je třeba pozměněný přední nárazník s jinak tvarovanými nasávacími otvory. Nový otvor pro nasávání vzduchu je také před předními koly. Čistě vizuální změnou jsou hliníkové příčky v masce chladiče.

Použitím nového výfukového potrubí došlo také ke změnám na koncovkách, což dále umožnilo úpravy v tvarování celého nárazníku s difuzorem. Ten navíc může být nově vyroben z uhlíkových vláken. Upravený design dostala i 20palcová kola.

Hlavní položkou kabiny nadále zůstává 10,25palcová obrazovka multimediálního systému, stejné je to i s přístrojovým štítem, kde jsou kolem analogového otáčkoměru sdruženy dvě TFT obrazovky. Spolujezdec pak může mít před sebou volitelně menší sedmipalcový displej, kde se zobrazují některé informace o vozidle a jehož prostřednictvím lze ovládat také celý multimediální systém. Další příplatkovou položkou je vyhřívání sedadel, opěradel i krku, širší je také nabídka asistenčních systémů. Auto má samozřejmě nadále dvě sedadla pro cestující vzadu.

Do prodeje omlazené Portofino M zamíří ve druhém čtvrtletí příštího roku, základní cenovka v Itálii je 206 tisíc eur (v přepočtu asi 5,5 milionu korun). A nepůjde o jedinou novinku Ferrari v letošním roce. Marketingový šéf značky Enrico Galliera totiž na tiskové konferenci potvrdil, že Italové se drží plánu představit mezi lety 2018 a 2022 patnáct nových modelů.

Portofino M je sedmým z nich a ještě před koncem roku se ukáže zatím tajemné osmé nové Ferrari. Pandemie onemocnění covid-19 podle Galliery zbrzdila představení letošních nových modelů jen o několik měsíců.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 38 minutami

KLDR odpálila podle Soulu balistickou raketu krátkého doletu

KLDR odpálila do moře balistickou raketu krátkého doletu, informovala agentura AP s odvoláním na jihokorejskou vládu. Střela spadla zřejmě do vod mimo japonskou výlučnou ekonomickou zónu, uvedla agentura Kjódó. Severokorejský velvyslanec při OSN zhruba v téže době na Valném shromáždění OSN v New Yorku vyzval Spojené státy, aby upustily od "nepřátelské politiky" vůči Severní Koreji.

Vypuštění rakety nepředstavuje okamžitou hrozbu pro americký personál, území ani pro spojence USA, sdělila v reakci armáda Spojených států, která má v Jižní Koreji na 28 000 vojáků. Odpálení střely však podle ní "zdůraznilo destabilizující dopady nedovoleného" severokorejského zbrojního programu.

Testy balistických raket zakazují KLDR rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Soul nejprve informoval o blíže neurčené střele, kterou KLDR odpálila do moře východně od svých břehů. Japonsko už tehdy uvedlo, že by mohlo jít o balistickou raketu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy