Martin Přibyl
4. 2. 2019 6:02
Stalo se to jedné naší čtenářce. Když ráno jela do práce, auto jí na dálnici zcela nečekaně za jízdy „chcíplo“. Zastavila proto na krajnici, zavolala odtahovou službu a v servisu diagnostikovali prodřené palivové vedení. To nasálo místo nafty vzduch a motor zhasl. Oprava vyšla na pár tisíc a auto následně fungovalo pár měsíců v pořádku. Jenže: pak se problém opakoval. Motor na dálnici opět zhasl. Co můžete dělat v případě, že servis zfušuje opravu auta? Obrátili jsme se na právníky.
Co vlastně říká zákon?
Zákon v případě opravy rozlišuje dvě situace. "Něco jako záruka za provedenou opravu neexistuje," říká Martin Zástěra z advokátní kanceláře AZ Legal. Pokud se tedy auto rozbije znovu a servis provedl opravu správně, nemůže po něm zákazník žádat nápravu. Tedy samozřejmě za předpokladu, že se obě strany dopředu nedomluvily na něčem jiném, případně je auto dostatečně nové, aby bylo jako takové v klasické záruční době.
Jiná situace ovšem nastává ve chvíli, kdy oprava nebyla provedena správně nebo se auto znovu rozbilo v důsledku špatné opravy. V takovém případě ručí servis za opravu (za její skryté vady) po dobu dvou let. "Situace se ale liší podle toho, jestli si opravu objednal podnikatel nebo soukromá osoba. Podnikatel musí zjištěnou vadu nahlásit bez zbytečného odkladu, pro soukromníka nic takového neplatí," vysvětluje Zástěrův kolega Marek Tomášek.
Dvouletá záruka se také vztahuje na nové díly, které byly při opravě použity. Pokud servis auto opravil pomocí dříve použitých dílů, může se záruka na ně zkrátit na rok. "V praxi se to tak děje skoro vždycky," říká Tomášek. Stáří vozidla nemá na odpovědnost servisu za špatně provedenou opravu žádný vliv.