Z devět let trvající rekonstrukce dálnice Praha-Brno se stalo politické téma. Snad právě proto byla loni v říjnu oficiálně prohlášena za ukončenou. Politici mají rádi dokončené akce a splněné sliby.
Stranou pozornosti zůstalo, že se akce netýkala celé dálnice, nýbrž jen dvoupruhové části z Mirošovic ke Kývalce u Brna, která důkladnou opravou neprošla od dokončení v roce 1980.
Nejstarší část z Prahy do Mirošovic byla z plánů vyjmuta, jelikož už jednou velkou přestavbou prošla v devadesátých letech. Tehdy ji také rozšířili na šest pruhů.
Přesto si úsek Praha-Říčany-Velké Popovice vyžádal pozornost silničářů v letech 2018 až 2020. Nyní přichází na řadu poslední úsek mezi Popovicemi a sjezdem na Mirošovice, tedy mezi 16. a 21. kilometrem.
Podle Ředitelství silnic a dálnic nepůjde jen o asfalt. V plánu jsou sanace a opravy dálničních mostů, prvků odvodnění, svodidel, obnovy dopravního značení a úpravy nezpevněných krajnic.
"Vozovka v tomto úseku je v nevyhovujícím stavu, vykazuje lokální výtluky, rozpady obrusné vrstvy, vyjeté koleje, trhliny, a proto vyžaduje plošnou opravu. Na trase se vyskytují poškozená a nevyhovující svodidla, především betonová," vysvětlil tiskový mluvčí Jan Studecký. Součástí opravy bude i rozšíření mostu na osmnáctém kilometru, rekonstrukce protihlukových stěn a veřejného osvětlení.
Opravy potrvají deset měsíců, do srpna 2023. Podle Jana Studeckého bude po celou dobu zachován provoz v šesti proudech, ovšem zúžených a s omezenou rychlostí. Vzhledem k intenzitě dopravy v tomto úseku lze čekat zdržení a tvorbu kolon.
Stavba měla začít už v červnu, mezitím však soud vyloučil z veřejných zakázek firmu Metrostav. Ředitelství silnic a dálnic tak muselo oslovit konkurenční Eurovii, která podala druhou nejlevnější nabídku.
Hotovo není ani na brněnském konci dálnice. Mezi Kývalkou na 182. kilometru a odbočkou do Bratislavy na kilometru 210. se bude dálnice rozšiřovat ze čtyř pruhů na šest, což potrvá několik let.