Za vadný pedál zaplatí Toyota přes 20 miliard korun

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
21. 7. 2013 8:56
Do servisů musela při svolávací akci i auta vyrobená v Kolíně
Toyota problém řešila přidáním malé součástky
Toyota problém řešila přidáním malé součástky | Foto: Aktuálně.cz

Santa Ana - Soud v americkém městě Santa Ana definitivně schválil dohodu o urovnání hromadné žaloby na japonskou automobilku Toyota Motor související s nechtěným zrychlováním jejích vozů.

Toyota za urovnání žaloby zaplatí více než miliardu dolarů (zhruba 20 miliard korun).

Hlavním důvodem, proč zákazníci Toyotu žalovali, je podle jejich názoru pokles hodnoty jejich automobilů po odhalení problému s potenciálně vadným plynovým pedálem.

Toyotu nakonec bude narovnání stát ještě zhruba o půl miliardy dolarů více, jak odhadli právníci žalující strany. Dohodu označili za "přelomové, ne-li rekordní, urovnání v hromadném soudním sporu týkajícím se automobilové závady ve Spojených státech.

Peníze  dostane 22 milionů spotřebitelů. Ti lidé, kteří své Toyoty prodali po aféře se ztrátou, dostanou částky od 125 do 10 000 dolarů (zhruba 2500 až 200 000 korun).

Žaloby začali zákazníci podávat po roce 2009, poté, co firma začala čelit stížnostem na nechtěné zrychlování vozů. Kvůli tomu pak bylo do servisů svoláno 14 milionů toyot po celém světě.

Do servisů musela i auta z Česka

Svolávací akce se týkala i zákazníků v Česku a také lidí, kteří si koupili některý ze tří typů aut vyráběných v kolínské automobilce TPCA. Bylo to asi 150 0000 aut, která se vyrobila od roku 2005 do roku 2009.

"Tato preventivní svolávací akce se týká 10 % modelů Peugeot 107 a Citroën C1 uvedených do provozu v Evropě, což představuje 97 000 vozů. Zákazníci vlastnící tyto vozy budou v nejbližších dnech vyzváni dopisem," uvedla tehdy v tiskovém prohlášení mluvčí českého zastoupení automobilky Peugeot Radka Matthey. "V ČR půjde přesně o 129 Peugeotů 107," dodala pro Aktuálně.cz Matthey. Přesný počet Citroënů C1, jejichž majitelé dostali pozvánku k návštěvě servisu, je 122.

Kromě toho se svolávací akce týkala v Evropě i v ČR těchto aut: iQ (listopad 2008 - listopad 2009), Yaris (listopad 2005 - září 2009), Auris (říjen 2006 - 5. ledna 2010),  Corolla (říjen 2006 - prosinec 2009), Verso (únor 2009 - 5. ledna 2010), Avensis (listopad 2008 - prosinec 2009), RAV4 (listopad 2005 - listopad 2009).

Problém spočíval v tom, že plynový pedál se po nějaké době používání u řady vyráběných Toyot a také zmiňovaných malých Citroënů a Peugeotů opotřeboval a mohl se začít zasekávat. V takovém případě se nevrátil do "nulové" polohy. V důsledku toho, pokud řidič nezmáčkl spojku či nezařadil neutrál, mohlo auto dále zrychlovat, aniž by to řidič chtěl.

Technici pak v servisu do pedálu přidali ocelovou výztuhu, která problém vyřešila.

Aféra poškodila pověst automobilky a na čas ji připravila i pozici světového výrobce aut číslo 1.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Praha mění pravidla pro pouliční umění v centru, zakáže obří pandy či bublifuky

V centru Prahy už nebudou moci vystupovat lidé v obřích kostýmech pand a dalších zvířat. Zakázané bude také dělání bublin, které znečišťuje chodníky. Změnu vyhlášky o pouličním umění, tzv. buskingu, schválili zastupitelé. Vyhláška také rozšiřuje místa se zákazem pouličního umění na celé Staroměstské náměstí a další místa.

Další zprávy