Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 850 Special (1968)

Devět let po premiéře modelu SEAT 600, byl v roce 1966 představen SEAT 850. Ten nabízel více vnitřního prostoru a mnohem lepší jízdní výkony i vlastnosti než "šestistovka", které se také říkalo "pelotilla", což ve španělštině znamená kulička. Novinka se postupně objevila v mnoha dalších variantách. O rok později přišla i čtyřdveřová verze, objevil se výkonnější motor a lepší výbavy Special nebo Special Luxury. Později pak přišlo také sportovní kupé a dokonce dvoumístný kabriolet s oficiálním označením Sport, přestože se mu říkalo Spider. Nabídka automobilky SEAT však stále kopírovala výrobní program Fiatu, přičemž čtyřdveřový model se vyráběl pouze ve Španělsku pod značkami SEAT i Fiat. 

 

Právě se děje

Další zprávy