Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 800 (1964-1967)

Modelová řada 800 sehrála v historii značky SEAT důležitou roli. Jednalo se o totiž první samostatně vyvinutý model ve Španělsku. Čtyřdveřový model 800 byl na trh uvedený v roce 1964 jako relativně dostupná alternativa pro rodiny, které si tehdy nemohly dovolit středně velké sedany na španělském trhu. Novinka byla samozřejmě levnější a nabízela větší prostor pro nohy cestujících vzadu než licenční turínský model 600/600 D. "Osmistovka" však neměla více sedadel ani větší zavazadlový prostor. Po mechanické stránce byly oba automobily rovněž víceméně shodné. Čtyřdveřová verze jen měla o 18 cm delší rozvor a o 35 kg vyšší hmotnost. První čtyřdveřový SEAT se nabízel jen tři roky, protože již v roce 1966 byl představen modernější model 850 a o rok později následovala i jeho "rodinná" čtyřdveřová verze. Nakonec se vyrobilo 18 200 vozů řady 800, což je v porovnání s téměř 800 000 "šestistovkami" jen zlomek. O to je dnes tento model vzácnější a sběratelé po něm často marně pátrají.

 

Právě se děje

Další zprávy