VW Passat musel podvádět, aby splnil evropské emisní normy, zjistila BBC

kac
Aktualizováno 23. 11. 2015 23:40
Bez podvodného softwaru by testovaný VW Passat Blue Motion nesplnil evropské emisní normy pro oxidy dusíku, zjistila BBC v pokusu pro svůj pořad Panorama. BBC zahřála motor a přiměla program myslet si, že není v laboratoři. Emise vozu pak stouply 2,5krát. O emisních evropských testech s tímto softwarem se dosud spekulovalo, Volkswagen přiznal používání pouze v USA. Test proběhl v české laboratoři.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Laboratorní test, který si nechala pro pořad Panorama udělat britská televizní stanice BBC, odhalil, že Volkswagen Passat Blue Motion s podvodným softwarem dokáže oklamat i evropské emisní testy, stejně jako ty americké. A bez jeho pomoci by nesplnil normu Euro 5 pro oxidy dusíku.

Pro BBC byl podvodný software Volkswagenu podle slov společnosti poprvé natočen v akci.

Automobilka již dříve přiznala, že používala tento software při emisních testech v USA. O jeho použití v Evropě se dosud spíše spekulovalo, výsledky testování pro BBC ale naznačují, že software dokáže přelstít i evropské emisní testy.

Toto zjištění může mít pro VW velké dopady. Firma totiž říká, že zatím je potřeba určit, zdali používání tohoto softwaru vůbec porušuje evropské zákony.

Testovalo se v Česku

Panorama si ke svému testu vybrala Volkswagen Passat Blue Motion a vzala ho do nejmenované laboratoře v České republice, také proto, že britské laboratoře tyto testy odmítaly provést. Ke zkoušce si přibrala i bývalého vládního inspektora Teda Foremana.

Po spuštění standardního evropského emisního testu Euro 5 auto na první pokus prošlo – škodlivé emise se držely asi 10 mg pod povoleným limitem. Test totiž probíhal podle klasického scénáře, na který byl software zvyklý - začínal se studeným motorem a celé testování trvalo vždy zhruba 20 minut.

S horkým motorem auto propadlo

Tým Panoramy pak udělal druhý test. Předtím však opakovanou akcelerací až na dálniční rychlosti zahřál motor a přiměl tak program myslet si, že už není v laboratoři. Test začal s horkým motorem - a auto tentokrát propadlo. Jeho emise byly 2,5krát vyšší, než je povolený evropský limit.

Když BBC ukázala výsledky testů Volkswagenu, firma přiznala, že toto auto podvádělo.

Podvodný software v autech VW fungoval tak, že díky stále stejným podmínkám a postupům poznal, kdy je testován v laboratoři, a tomu přizpůsobil svoje emise. To firmě umožnilo obcházet přísné emisní zákony v USA.

Testy BBC ukazují, že automobilka zřejmě software potřebuje ke splnění emisních limitů oxidu dusíku i v Evropě.

 

Právě se děje

Další zprávy