3 045 703 automobilů se podle údajů analytické společnosti Jato Dynamics prodalo od ledna do března roku 2021 v Evropě, respektive na 26 trzích, které sleduje. Oproti loňskému roku jde ve stejném období o jednoprocentní nárůst, což naznačuje stagnaci, případně spíše mírně pozitivní trend. Pandemie onemocnění covid-19, kvůli které byla v Evropě značnou část uplynulého i letošního roku zavřená dealerství a loni na jaře stály i závody automobilek, se totiž na prodejích výrazněji podepsala až v březnu 2020.
Leden a únor, na rozdíl od letoška, byly loni ještě nezasažené globální pandemií. I přes jednoprocentní růst bylo nicméně letošní první čtvrtletí prodejně nejslabší od roku 1986 - nepočítáme-li samozřejmě loňský rok. A dá se předpokládat, že ekonomický propad v důsledku pandemie, s čímž je spojen i pomalejší prodej nových aut, bude ještě nějakou dobu doznívat.
V prvním čtvrtletí roku 2021 nicméně rostla také řada důležitých trhů. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) si tak Francie meziročně polepšila o 21,1 procenta na téměř 442 tisíc prodaných automobilů, Itálie rostla o 28,7 procenta na necelých 447 tisíc automobilů, a Švédsko si dokonce polepšilo o 37,4 procenta na bezmála 91 tisíc prodaných automobilů.
Deset největších trhů v Evropě za první čtvrtletí roku 2021
Země | Počet prodaných kusů | Meziroční změna | |
1. | Německo | 656 452 | -6,4 % |
2. | Itálie | 446 978 | +28,7 % |
3. | Francie | 441 791 | +21,1 % |
4. | Velká Británie | 425 525 | -12,0 % |
5. | Španělsko | 186 061 | -14,9 % |
6. | Belgie | 119 237 | -6,4 % |
7. | Polsko | 117 865 | +9,5 % |
8. | Švédsko | 90 870 | +37,4 % |
9. | Nizozemsko | 80 885 | -21,6 % |
10. | Rakousko | 63 522 | +16,2 % |
Evropská jednička, Německo, nicméně kleslo v prvních třech měsících letošního roku o 6,4 procenta, a jen lehce tak překonalo 656 tisíc prodaných aut. Nedařilo se ani Velké Británii, která si pohoršila o 12 procent na 425,5 tisíce automobilů. Doplňme ještě, že největší pokles z evropských trhů, kde se prodalo alespoň 20 tisíc automobilů, zaznamenaly Portugalsko, Rumunsko, Nizozemsko a Španělsko. Česká republika si pohoršila o 1,3 procenta.
Jak jsme naznačili již v úvodu, podle dat Jato Dynamics z 26 evropských trhů se nejprodávanějším autem za první tři měsíce nestal Volkswagen Golf. Ten protentokrát obsadil druhé místo s 57 tisíci kusy a meziročním propadem 22 procent. Na jeho poklesu se mimo jiné podepsaly odstávky ve výrobě způsobené nedostatkem čipů (s tím se však potýkají i další výrobci) i jiných dílů. Psali jsme o tom už v souhrnu prodejů za leden letošního roku.
První místo si tak mezi novými osobními auty připsal Peugeot 208, který naopak meziročně o 21 procent rostl a záskal i únorové prvenství. Mimochodem Golf byl nejprodávanějším autem v Evropě v březnu a celkově třetí Toyota Yaris pro změnu v lednu. Každé ze tří nejpopulárnějších aut si tak odvezlo jedno dílčí prvenství.
Na kompletní desítku nejoblíbenějších osobních aut na evropském trhu se můžete podívat do galerie v úvodu článku, vypíchněme však ještě desáté místo. Tam je totiž Škoda Octavia, které se povedlo polepšit si meziročně o dvě procenta.
Jakkoliv tedy prodejům za první tři měsíce roku vévodí auta se spalovacím motorem, zájem o elektromobily v Evropě stále roste. Oborový magazín Automotive News Europe s odvoláním na data Jato Dynamics uvádí meziroční nárůst prodejů elektrických aut o 55 procent na 197 157 kusů v průběhu prvního čtvrtletí.
Také podle ACEA podíl elektrických aut roste. Jestliže za první tři měsíce roku 2020 představovaly elektromobily 3,7 procenta všech prodaných aut v Evropské unii (EU), letos je podíl už 5,7 procenta. Pro kontext uveďme, že letos se v zemích EU prodalo 2 560 330 automobilů, loni jich bylo 2 480 186. Roste i podíl plug-in hybridů - z 3,1 na 8,2 procenta - a hybridů. Z 9,4 poskočil na 18,4 procenta. Nejpopulárnější zůstávají benzinová a naftová auta, jejich podíl ale z 82,2 spadl na 65,4 procenta.
Částečně na tom mají podíl štědré pobídky, jež některé státy nabízejí zákazníkům při koupi elektrického či plug-in hybridního automobilu. Zároveň ale postupně roste zastoupení elektrifikovaných variant v nabídkách jednotlivých automobilek - mimo jiné i kvůli tlaku evropských orgánů na snižování flotilových emisí. Naopak třeba naftové agregáty z některých segmentů právě kvůli vyšším emisím v kombinaci s nižší poptávkou úplně vymizely.
Nejprodávanějším elektromobilem se v Evropě podle Jato Dynamics stala Tesla Model 3 s 30 428 prodanými kusy a více než padesátiprocentním meziročním růstem. Následují dlouholetá jednička Renault Zoe s 12 383 prodanými vozy a Volkswagen ID.3 s 11 458 kusy. Čtvrté je Hyundai Kona Electric, vyráběné i v Nošovicích, s 10 573 prodanými vozy a pátá Kia e-Niro si připsala 9883 prodaných automobilů za leden až březen roku 2021.
Evropský trh v březnu
Krátce ještě zmiňme situaci na evropském trhu v březnu. Výrazně totiž meziročně stoupl počet prodaných aut - podle Jato Dynamics z 842 094 na 1 374 313. Stále však jde o prodejně nejslabší březen od roku 2013.
44,8 procenta registrovaných modelů v březnu spadalo do segmentu SUV, druhá malá auta zaznamenala podíl 17,4 procenta a třetí kompakty 15,4 procenta. Jen to tak potvrzuje trend nastolený nejen v prvních měsících letošního roku, ale i posledních letech, kdy SUV postupně zcela převálcovala "tradiční" segmenty.
Nejprodávanější auta v Evropě za březen 2021
Model | Počet prodaných kusů | Meziroční změna | |
1. | Volkswagen Golf | 26 265 | +12 % |
2. | Peugeot 208 | 25 429 | +169 % |
3. | Opel / Vauxahll Corsa | 24 540 | +106 % |
4. | Tesla Model 3 | 23 755 | +55 % |
5. | Toyota Yaris | 23 033 | +91 % |
6. | Volkswagen T-Roc | 21 772 | +96 % |
7. | Citroën C3 | 21 426 | +223 % |
8. | Renault Clio | 21 219 | +59 % |
9. | Peugeot 2008 | 20 960 | +271 % |
10. | Fiat 500 | 20 832 | +159 % |
Nejprodávanějším autem byl v březnu Volkswagen Golf s 26 tisíci kusy, za zmínku stojí ale především čtvrté místo Tesly Model 3 za skoro 24 tisíc prodaných kusů. Mezi tyto dva modely se dostaly ještě Peugeot 208 a Opel Corsa. Asi nepřekvapí, že nejoblíbenějším elektromobilem byla v březnu Tesla Model 3, nejpopulárnějším plug-in hybridem pro změnu Volvo XC40.
V úvodní galerii najdete 10 nejprodávanějších aut v Evropě za první čtvrtletí roku 2021 podle dat Jato Dynamics.