Na testovací dráze před veletržními halami výstavních hal PVA Letňany se bude nadcházející víkend jezdit auty, slyšet ale bude jen tichý bzukot. Proběhne tu třetí ročník veletrhu e-Salon, kde se představují nové elektromobily i inovativní řešení v oblasti dobíjení a novinky, které souvisejí s technologií pro elektrovozy či motocykly na baterky. A návštěvníci si mohou vybraná auta vyzkoušet.
Pro ně je veletrh přístupný od pátku 12. listopadu do neděle, dostali jsme ale možnost podívat se před oficiálním otevřením alespoň na stánky skupiny Porsche ČR. Ta v Česku zastupuje prakticky veškeré koncernové značky vyjma Škody Auto, tedy divizi osobních i užitkových aut VW, značku Audi, Porsche, Seat a Cupra.
Celkem tu firma vystavuje dvanáct aut a zabírá podstatnou část z hal, které jsou pro letošní e-Salon vyhrazené. Největším lákadlem je model ID.5, který Volkswagen oficiálně představil teprve před týdnem. Jde o kupé variantu odvozenou od elektrického SUV ID.4. Nabízí se jen s větším 77kWh akumulátorem, a to ve třech výkonových variantách s dojezdem až 520 km.
Čerstvou novinkou je také plug-in hybridní Volkswagen Multivan, který ale redakce stihla už otestovat, a recenzi si můžete přečíst zde. Značka Cupra tu vystavuje první španělský elektromobil Born, blízce spřízněný s Volkswagenem ID.3. I jeho recenze na stránkách Aktuálně.cz vyšla, a to tady.
Audi má na stánku e-tron GT a také Q4 e-tron, Porsche dva Taycany a Panameru E-Hybrid. Všechno to jsou sériová auta, až na některé čerstvé novinky si lze většinu z nich už nějakou dobu i pořídit, do Prahy se ale dostal také jeden koncept, který má naznačit příchod lidovějších městských Volkswagenů.
Jde o studii ID.Life, která se představila na zářijovém autosalonu v Mnichově. A dává vzpomenout na někdejší slávu duroplastu, karoserii má totiž z recyklovaných PET lahví. Přední "kapota" je z textilního materiálu a odepíná se zipem, pod ní se nachází menší prostor, tzv. frunk. Interiér je extrémně futuristický, volantu je už jen půl.
Sériový model bude pochopitelně daleko konzervativnější, ale Volkswagen slibuje, že malý elektromobil, který má z konceptu vycházet, bude levný - měl by údajně stát v přepočtu půl milionu korun.
Škoda bez velké novinky
Na stánku, který se nachází hned naproti svítícímu pódiu VW, parkují elektrické a elektrifikované škodovky. Značka aktuálně nemá žádnou horkou novinku, a tak je tu lákadlem především červený Enyaq iV, pace car z letošního ročníku Tour de France. Stojí tu také vyšperkovaný Enyaq Founders Edition se svítící krystalickou maskou a dále plug-in hybridní Octavia i Superb, auta, která jsou na trhu už nějaký pátek.
Značka tu ale představí komplexní řešení dobíjení pro firmy včetně jednodušší fakturace, jediná aplikace zahrnuje možnost dobíjet na stanicích od tří hlavních poskytovatelů elektřiny na českém trhu, tedy ČEZ, PRE i E.ON, a to údajně za velmi lákavé ceny.
Ve stejné hale parkují ještě elektromobily od značek Hyundai, Kia, Fordu a Renaultu/Dacie. Ta zde veřejnosti ukazuje svůj nový nejlevnější elektromobil na trhu, model Spring. Auto jsme velmi krátce otestovali, recenze vyšla zde.