Náhrada za e-Up: Malé elektroauto od Volkswagenu by mělo stát v přepočtu půl milionu

Náhrada za e-Up: Malé elektroauto od Volkswagenu by mělo stát v přepočtu půl milionu
Foto: Martin Přibyl
ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
6. 9. 2021 15:52
Německý automobilový koncern Volkswagen představil podobu malého elektromobilu ID.Life, který by se měl začít prodávat v roce 2025 za zhruba 20 000 eur (asi půl milionu korun). Firma uvedla, že nový vůz by měl zpřístupnit elektrický pohon širší skupině motoristů. Cílem Volkswagenu je vystřídat amerického konkurenta Teslu na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě.

Prezentace konceptu nového vozu se uskutečnila v rámci novinářského dne před úterním otevřením mnichovského autosalonu. Nový automobil, který bude vyrábět španělská divize Seat, má podobnou velikost jako model Volkswagen Polo. Měří na délku 4,1 metru, na šířku necelých 1,9 metru a na výšku 1,6 metru. "ID.Life je naší vizí plně elektrické městské mobility nové generace," uvedl při představení auta šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter.

Z konceptu ID.Life má vzejít elektrické malé auto do města, avšak se zvýšenou karoserií ve stylu crossoverů. Zařadí se tak pod již prodávané elektrické vozy ID.4 a ID.3. Využívá modulární platformu VW pro elektromobily jménem MEB. Koncept má elektromotor o výkonu 172 kW a baterii s kapacitou 57 kWh, která má autu zajistit dojezd až 400 km na jedno nabití.

Na konceptu zaujme mnoho detailů, například herní konzole a projektor pro promítání filmů. Přední lavice lze odsunout dozadu, aby posádka mohla z pohovky pohodlně sledovat například filmy. "Zákazník budoucnosti se nebude chtít pouze dostat z bodu A do bodu B. Bude ho mnohem více zajímat, jaké zážitky mu vůz může nabídnout," uvedl Brandstätter.

Zajímavým detailem, který naznačuje trendy v autoprůmyslu, je zcela čistá palubní deska bez zabudovaných displejů s multimediálním rozhraním. Řidič si sem pouze umístí svůj chytrý telefon, který bude veškeré funkce zajišťovat. Auto má také useknutý volant ve stylu "beranů" jako inovovaná Tesla Model S. Ostatně že chce Volkswagen především konkurovat Tesle, je veřejně známé.   

Z konceptu ID.Life má vzniknout sériové auto v roce 2025 a VW slibuje, že bude stát 20 000 eur, tedy v přepočtu asi půl milionu korun. Volkswagen chce do roku 2030 zvýšit podíl vozů s plně elektrickým pohonem na svém celkovém prodeji automobilů na minimálně 70 procent v Evropě a nejméně 50 procent v Severní Americe a Číně, napsala agentura Reuters. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 16 minutami

Česká pošta nestojí před krizí, kontroly nezjistily žádná pochybení, uvedl Hamáček

Česká pošta podle ministra vnitra Jana Hamáčka nestojí před krizí, hrozbu stávky označil za bezdůvodnou. Desítky kontrol ve firmě podle něj nezjistily žádná pochybení. Hamáček také bude chtít jednat o kompenzacích pro Českou poštu za ztráty během koronavirové krize. Ztráty podniku vyčíslil zhruba na 780 milionů korun.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Magma ze sopky na Kanárských ostrovech může vytékat až tři měsíce, obávají se experti

Na španělském ostrově La Palma může magma po nedělní erupci sopky podle odhadu expertů vytékat tři týdny nebo až tři měsíce, informoval dnes deník El País s odkazem na vulkanologický institut Kanárských ostrovů. Několik proudů masy žhavé lávy na cestě k pobřeží dosud zničilo dvě stovky domů a na 154 hektarů půdy, ohroženy jsou i banánovníkové plantáže. Přerušen je kvůli valící se lávě stále provoz na šesti silnicích, letecká doprava na ostrově funguje bez omezení.

Největší obavy nyní panují ze střetu žhavé lávy s mořskou vodou, po němž se do ovzduší uvolní obrovské množství páry a toxických plynů. Riziko velkých cunami podle expertů nehrozí. Pobřeží na jihozápadě ostrova bylo uzavřeno, láva by tam měla dorazit během několika dnů, její postup se totiž zpomalil. Nyní je okraj proudů lávy asi 2,5 kilometru od pobřeží. V některých částech dosahuje masa lávy výšky až 12 metrů.

Láva kromě zatím dvou stovek domů zničila i infrastrukturu ostrova, elektrické vedení, zemědělskou půdu, ale také například zavlažovací potrubí k banánovníkovým plantážím. Ohroženo je nyní asi 400 hektarů plantáží banánovníků, jehož pěstování patří k hlavním ekonomickým odvětvím na ostrově. V nejpostiženější oblasti kolem obcí El Paso a Los Llanos de Aridane se pěstuje asi 20 procent produkce banánů ostrova. O práci tak mohou podle deníku La Vanguardia přijít stovky lidí.

Erupce na La Palmě už zničila také řadu domů, které fungovaly jako ubytování pro turisty. Právě jihozápad ostrova je vyhledávanou destinací zejména německých a holandských turistů. Cestovní ruch se přitom právě sotva začal vzpamatovávat z omezení kvůli pandemii covidu-19. Španělská ministryně cestovního ruchu Reyes Marotová nicméně v pondělí uvedla, že tato událost může být i reklamou pro cestovní ruch v příštích týdnech a měsících, za což si vysloužila kritiku místních obyvatel.

Přírodní katastrofa si díky včasné evakuaci nevyžádala žádné oběti, ani zraněné. Z postižené oblasti bylo evakuováno na 6000 lidí. Škody způsobené erupcí odhadl premiér Kanárských ostrovů Ángel Víctor Torres na více než 400 milionů eur (asi 10,2 miliardy Kč).

Vyvěrání magmatu ze sopky odhadují experti na několik týdnů až měsíců. Vychází přitom z dosud nejdelší erupce na ostrově z roku 1585, kdy to bylo 84 dnů, a nejkratší z roku 1971, kdy magma vyvěralo 25 dní. Návrat k normálu ale po této přírodní katastrofě podle televize RTVE potrvá další týdny či měsíce.

Deník El País dnes s odvoláním na vulkanologický ústav Kanárských ostrovů napsal, že do vzduchu se po erupci nyní na La Palmě uvolňuje denně odhadem od 6000 do 11.500 tun oxidu siřičitého.

Další zprávy