Až o měsíc později než v minulých letech přichází letos čas na výměnu zimních pneumatik za letní. Potvrzují to i informace z tuzemských pneuservisů.
"Teprve začínají lidé volat. Hlavní nápor očekáváme až příští a přespříští týden," říká vedoucí pneuservisu Ventilek a dušička Petr Jermář z pražského Břevnova. Připomíná, že v minulých letech začínalo přezouvání už v polovině března, protože jejich zákazníci vesměs jezdí hlavně po Praze, kde už tou dobou většinou sníh nebývá.
Správný termín výměny pneumatik se zimním vzorkem za ty letní nastává tehdy, když průměrné denní teploty překročí hranici sedmi stupňů nad nulou. Do této hranice mají lepší přilnavost na studené vozovce zimní pláště s příměsí siliky.
Příští týden již meteorologové očekávají ranní teploty nad bodem mrazu a nejvyšší odpolední se přiblíží až k hranici dvaceti stupňů. To už je teplota, při které zimní pneumatiky výrazně hůře přenášejí příslušné síly na vozovku.
Například při brzdění ze stokilometrové rychlosti se při použití zimních pneumatik na ohřáté silnici brzdná dráha prodlouží oproti autu s namontovanými letními pneumatikami o několik metrů. Potvrdila to řada měření specialistů z rakouského autoklubu ÖAMTC a německého ADAC.
Navíc se s autem v krizových situacích hůře manévruje, protože povrch pneumatiky je rozčleněn množstvím drážek a má logicky menší styčnou plochu s vozovkou než letní pneumatika.
Jedině v případě, že vyjíždíte za průtrže mračen, případně jezdíte po silnici pokryté vrstvou bahna, má smysl nechat zimní pneumatiky nasazené i v létě. Ve všech ostatních případech jsou lepší letní pneumatiky. Například také snižují spotřebu a hlučnost při jízdě.
Vhodnosti přezouvat pneumatiky v létě se věnují i specializované kampaně. Například ta od výrobce pneumatik Dunlop má název Nebuď sněhulák.
Letos ceny pneumatik klesly
Ti, kdo letos budou kupovat nové letní pneumatiky, je patrně pořídí za výhodnější ceny, než pokud by stejně učinili vloni. Podle statistik internetového prodejce Kupuj pneu jejich cena meziročně klesla v průměru o šest procent. Průměrná cena letní pneumatiky pro osobní vozy s rozměrem 195/65 R15 91H letos činí 1374 korun. Vyplývá to z aktuálních statistik internetového obchodu Kupuj pneu. Za zlevňováním pneumatik stojí především cena kaučuku. Ta po růstu z minulých let nyní klesla.
"V uplynulých letech byli výrobci kvůli rostoucím nákladům nuceni pneumatiky zdražovat. V minulém roce se například ceny vyšplhaly o 10 procent výše než v roce 2011. Nyní se ale situace zlepšila. Cena kaučuku šla dolů a s ní i celkové výrobní náklady. Ceny jsou tedy oproti loňskému roku o poznání příznivější," říká Jan Foltán z e-shopu Kupuj pneu.
I před letošní sezonou se podrobily nové modely pneumatik nezávislým testům. V kategorii s rozměry pro malá městská auta typu Škoda Fabia (185/60 R 15) si nejlépe vedla pneumatika Michelin Saver + a těsně za ní skončily pneumatiky dalších prémiových výrobců Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse a Goodyear EfficientGrip Performance.
Naopak podle výsledků testů nelze příliš doporučit výrobky Kleber Dynaxer HP 3, Marangoni Verso, Rotalla Radial F108 a Sailun Artezzo SH402.
V kategorii pro větší auta (například i pro Škodu Octavia) s rozměrem 225/45 R 17 W/Y si prvenství připsala pneumatika Continental ContiSportContact 5m, společně s pneumatikou Goodyera Eagle F1 Asymetric 2. O druhé místo se podělila trojice pneumatik - Dunlop Sport Maxx RT, Michelin Pilot Sport 3 a Vredestein Ultrac Vorti.
Na opačném konci výsledkové listiny, ale stále ještě s verdiktem dostatečné, se umístily pneumatiky High Performer Sport HS-2 a Syron Race 1 Plus.
Nová generace pneumatik bude větší a užší
V dohledné době budou ale na automobily montovány úplně jiné rozměry pneumatik než dosud. Vyplývá to z výzkumů firmy Bridgestone.
Ta již na ženevském autosalonu představila úspěšně vyvinutý koncept pneumatiky s označením Large & Narrow (větší a užší). Jde o zárodek nové kategorie pneumatik, které jsou v porovnání s konvenčními pneumatikami užší a jsou určeny pro ráfky s větším průměrem.
Tlak vzduchu v těchto pneumatikách je vyšší než v konvenčních pneumatikách. Dalším významným faktorem je nová technologie dezénu a speciální složení směsí, které byly navrženy specificky pro tyto pneumatiky. Výsledkem je výrazně nižší úroveň valivého odporu a podstatně lepší přilnavost na mokru.
Bridgestone vysvětluje, jak lze za pomoci nového typu pneumatiky snížit valivý odpor o zhruba třicet procent v porovnání s nyní používanými pneumatikami: Zvětšením průměru pneumatiky a zvýšením vnitřního tlaku vzduchu je možné výrazně omezit změny tvaru styčné plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Kromě toho klade užší pneumatika menší odpor vzduchu, což je další významný faktor, který se musí zohledňovat při snahách o snižování spotřeby paliva.
Nový typ pneumatiky má být navíc bezpečnější při jízdě na mokré vozovce. Užší pneumatiky vyrobené touto technologií totiž snižují za deště nebo na mokré vozovce tlak vody působící na pneumatiku. Speciální konstrukce pneumatiky navíc prodloužila styčnou plochu a zvýšila zatížení styčné plochy pneumatiky. Tím se předchází hromadění vody mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Díky tomu je přilnavost na mokru přibližně o osm procent vyšší v porovnání s konvenčními pneumatikami.
Fotogalerie: Pneumatice je 125 let. Zajímavosti z její historie