Hybridní auta propadla v testu spotřeby, v testu vykázala horší emise, než výrobci slibují

Jiří Kaloč
24. 8. 2017 17:43
Německý automotoklub ADAC otestoval pět sériových hybridních modelů automobilů, které kombinují spalovací motor s elektromotorem a navíc mají baterii s vyšší kapacitou, kterou lze dobíjet z externího zdroje. Pětici tzv. plug-in hybridů zkoumal ADAC nejen z hlediska pořizovacích a provozních nákladů, ale také emisí oxidu uhličitého a pevných částic. Výsledky mohou být pro někoho zklamáním. Deklarované hodnoty potvrdila pouze japonská Toyota Prius stavěná výhradně jako hybrid, ostatní modely hlavně v reálném testu spotřeby propadly.

Elektromotor je považována za pohon budoucnosti. Současné elektromobily jsou však stále na hony vzdáleny možnostem, schopnostem a cenám konvenčně poháněných automobilů. Největší problém představuje délka nabíjecího cyklu, která značně omezuje akční rádius elektromobilů. Proto není myšlenka hybridního pohonu s nabíjecí baterií vůbec špatná.

Nabídne možnost provozu jen na elektřinu i možnost výrazně snížit provozní náklady spalovacího motoru s pomocí elektromotoru. Dnešní plug-in hybridy dokáží na nabitou baterii ujet od 30 do 50 km rychlostí až 135 km/h. Pokud se baterie vybije, lze dále pokračovat se spalovacím motorem, průběžně dobíjet baterii a nahromaděnou energii pak opět využít třeba v městském provozu.

Počet sériově vyráběných plug-in hybridů se postupně zvyšuje, mnozí výrobci již mají i více než jednu variantu v nabídce. V USA a západní Evropě ostatně roste i poptávka po takových modelech. Zájem o ně je totiž větší než u čistokrevných elektromobilů. 
  
Německý autoklub ADAC otestoval z hlediska nákladů, spotřeby a emisí pět plug-in hybridů: BMW 225xe, KIA Optima PHEV, Toyota Prius Plug-in, Volvo XC90 T8 Twin Power a VW Passat Variant GTE. Testování však zanechalo u pracovníků ADAC smíšené pocity. Uspokojivého výsledku totiž dosáhla pouze Toyota Prius, která jako jediná byla jako hybrid přímo vyvíjena.

Vysoká pořizovací cena je dnes zřejmě největším problémem většího rozšíření těchto modelů. Technologie použité v plug-in hybridech jsou totiž stále velice drahé. Druhou nevýhodou je vysoká hmotnost. Plug-in hybridy totiž disponují dvěma hnacími systémy a ještě akumulátorem, jehož hmotnost roste se zvyšující se kapacitou. 

S plně nabitou baterií sice můžete ujet desítky kilometrů, ale často je přehlíženo, že ani spotřeba energie ze zásuvky není zanedbatelná a v provozních nákladech by se s ní mělo počítat. Tuto sumu však nelze generalizovat, protože hodně záleží na tom, odkud se čerpá. Obecně ovšem lze říci, že dieselový motor je z hlediska provozních nákladů levnější. Majitel plug-in hybridu by měl také počítat s vyššími náklady na servis.

Plug-in hybridy jsou atraktivní hlavně pro výrobce, kteří díky měřicí metodice mohou prezentovat fantasticky nízké hodnoty emisí CO2. Podle měřicího cyklu NEDC (New European Driving Cycle) je totiž možné v případě jízdy na elektřinu mít nulové emise. ADAC však upozorňuje, že takové výsledky jsou zkreslené a jen stěží porovnatelné s reálným provozem.

Na přehled všech hybridů prodávaných na českém trhu se podívejte zde.

Foto: Výrobci

4. BMW 225xe (165 kW, 385 Nm) - 963 300 Kč

Minivan dvojkové řady je po i8 dalším plug-in hybridem v nabídce mnichovské automobilky. Rodinné MPV má však oproti i8 jinou koncepci pohonu. Zde přeplňovaný tříválec 1,5 litru o výkonu 100 kW pohání prostřednictvím samočinné šestistupňové převodovky přední kola a elektromotor o výkonu 65 zadní kola.

Akumulátor má podle  výrobce kapacitu 6,9 kWh, prakticky využitelných je však jen 5,7 kWh. Ze zásuvky doma lze automobil nabít za 2-3,5 hodiny (podle hodnoty výstupního proudu). Elektřina pak vystačí na ujetí 25-35 km při nejvyšší rychlosti 125 km/h. Benzinová nádrž má objem jen 36 litrů, standardní verze však 50 nebo dokonce 60 l. Akční rádius je 500 km.

Hybrid funguje pouze do teploty 5°C. Pokud je teplota nižší, nelze jezdit jen na elektřinu a je třeba pohonné ústrojí zahřát prostřednictvím spalovacího motoru. Baterie přitom ztrácí svou energii. Chválit toto BMW rozhodně nelze z hlediska vypouštěných emisí. Zvláště u studených startů nedokáže katalyzátor optimálně čistit výfukové plyny, což zvyšuje emise oxidu uhličitého a pevných částic. Motor by si zasloužil filtr pevných částic.

Pohotovostní hmotnost je 1750 kg. I když s tím nemá pohonné ústrojí problém, je to dost a odráží se to ve spotřebě. V režimu elektromobilu (EV) si van vzal 26,4 kWh na 100 km a přitom ujel 26 km. S vybitou baterií pak spotřeboval spalovací motor 7,7 l/100 km.

V ECO testu ADAC dosáhlo BMW 225xe v hybridním režimu emise 197 g CO2/km (46 g), spotřeba benzinu byla 6,3 l/100 km (2,0 l) a elektřiny 4,6 kWh/100 km (11,8 kWh). Za to dostalo jen 45 bodů, což znamená pouhé dvě hvězdičky a předposlední, čtvrté místo.

Ceník a technické údaje dvojkové řady Active Tourer včetně plug-in hybridu si můžete prostudovat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy