Navzdory tomu, že Paříž nebo Atény už dříve prohlásily, že do roku 2025 zakážou vjezd do center autům s dieselovými motory, a v Londýně byla zavedena zvláštní daň pro diesely, Češi se restrikcí aut s naftovými motory nebojí.
Částečně i proto, že v Praze zatím nízkoemisní zóny v nejbližší době nevzniknou (více jsme psali zde), a tak se alespoň prozatím není třeba obávat problémů s vlastnictvím vozu se starším naftovým motorem pod kapotou.
V českých autobazarech je naopak o diesely zájem velký. Například v Auto Esa je poměr prodávaných dieselů k benzinovým motorům cca 60:40. Vyplývá to z prodejních statistik firmy za první pololetí letošního roku.
"Prodej vozidel s dieselovým motorem meziročně vzrostl o necelá čtyři procenta," říká Pavel Foltýn, ředitel rozvoje v Auto Esa. "Aféra Dieselgate neměla na prodej ojetých vozidel s naftovým motorem žádný vliv," dodává.
V autobazaru AAA Auto sice nezaznamenávají nárůst poptávky po dieselech jako v případě Auto Esa, ale zájem je už léta konstantní. "Trend se nemění, poměr nafta/benzin je u nás zhruba 50:50," říká generální ředitelka Karolína Topolová. "Za posledních devět let došlo ke změně trendu ohledně obliby paliva pouze jednou. Dlouhodobě oblíbený diesel byl překonán benzinem v průběhu roku 2013," připomíná.
Oba autobazary se shodují v tom, že naftové motory jsou pro většinu českých zákazníků synonymem nízké spotřeby a dobrého výkonu. "Ekologické hledisko se u české klientely dostává do pozadí," vysvětluje trend obliby dieselů u české klientely Foltýn z Auto Esa.
Svoji roli podle něj hraje i cena pohonných hmot, kdy nafta je v naprosté většině případů levnější než benzin.
Zásadní je samozřejmě to, o jakou automobilovou kategorii se jedná. Poměr naftových a benzinových motorů se v jednotlivých kategoriích různí. Velká SUV s benzinovým motorem se v autobazarech téměř neprodávají, u kompaktních SUV nebo menších crossoverů je pak nabídka motorů bohatší, takové vozy si kupují lidé třeba jen proto, že vyžadují vůz, kde se sedí výš, a neplánují s ním jezdit tak často, aby se diesel vyplatil.
"V naší nabídce je aktuálně pouze 17 % vozidel SUV, která mají benzinový motor," vyhodnocuje Pavel Foltýn z Auto Esa a dodává: " U kategorie rodinných aut, tedy MPV, je to podobné, pouze 21 % vozidel v nabídce Auto Esa má benzinový motor. Tyto vozy jsou určeny k vysokému kilometrovému nájezdu a český klient prostě takový vůz s benzinovým motorem většinou nechce."
U miniaut je situace pochopitelně opačná, s městskými vozy se neočekává vysoký kilometrový nájezd. Ostatně proto ani naftový motor není u takových aut v nabídce, ani když jsou nová. Zájem je například o Škodu Citigo, Hyundai i10 nebo Renault Clio.