Praha - Téměř čtyři a půl tisíce užitkových aut v kategorii nad 3,5 tuny se během prvních šesti měsíců prodalo v České republice. Oproti stejnému období loňského roku jde o nárůst 21,5 procenta.
Tento výsledek řadí Česko v pořadí největších evropských trhů na sedmé místo. První je Německo, následují Francie a Velká Británie.
V Evropské unii se za první pololetí prodalo o necelou desetinu užitkových vozů nad 3,5 tuny více než před rokem - celkem 135 tisíc užitkových vozů, z toho 105 tisíc bylo tahačů. Ukazují to data asociace evropských výrobců aut ACEA.
Pořadí zemí s největšími prodeji užitkových vozů nad 3,5 tun
1. Německo 43 968
2. Francie 20 161
3. Velká Británie 14 645
4. Polsko 8 353
5. Španělsko 6 874
6. Itálie 6 614
7. Česká republika 4 474
8. Nizozemsko 4 384
9. Belgie 4 288
10. Rakousko 3 789
"Výsledek českých prodejů je historický průlom. Až dosud jsme se vždy pohybovali nejlépe ve druhé desítce zemí," komentuje čerstvé statistiky ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek.
Podle něho to jednoznačně souvisí se současným vzepětím tuzemského průmyslu, který táhne právě výroba automobilů a jejich komponentů.
Na silnicích bude více kamionů
"Továrny více vyrábějí a potřebují i větší kapacitu dopravců. Ti tedy mohou nakupovat další a modernější nákladní vozy, které používají hlavně k vývozu tuzemské produkce do zahraničí," vysvětluje Šípek.
Ze současného boomu těží zejména výrobci tahačů, protože z celkově prodaných 135 tisíc užitkových aut v Evropské unii nad 3,5 tuny jich 105 tisíc mělo celkovou hmotnost přes 16 tun. V Česku bylo celkem prodáno 4474 užitkových vozů, z toho bylo 3655 tahačů.
Celkový trh s užitkovými vozy, kam spadají i malé dodávky s hmotností do 3,5 tuny, se v zemích Evropské unie a EFTA během letošního prvního pololetí meziročně zvýšil o 8,8 procenta. Prodalo se 930 000 nových užitkových vozů.
Roste i kategorie autobusů (meziročně o 6,7 procenta), z čehož těží například Iveco Vysoké Mýto. V samotném Česku se prodalo letos zatím 465 autobusů, což je téměř o čtvrtinu více než vloni.