Praha - Věk tuzemských automobilů, které mají platnou registrační značku a mohou tudíž vyjet na silnice, je nyní nejvyšší od roku 2007. Vyplývá to ze statistiky Sdružení automobilového průmyslu ČR.
Průměrné stáří aut v Česku nyní dosahuje 13,9 let. Starší než čtrnáct let byly naposledy v roce 1999.
Pokud se do statistiky započítají všechna motorová vozidla, tedy i užitkové automobily, motocykly a traktory, dosahuje průměrné stáří dokonce skoro šestnáct a půl roku.
"Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů je v současné době téměř o půl roku vyšší, než tomu bylo v roce 2000. Přitom od tohoto roku se vozový park osobních automobilů zvýšil o více než 1,2 milionu kusů, bohužel v nevyhovující věkové struktuře," říká ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
"Stále roste podíl vozidel starších než 10 let, který ke konci pololetí 2012 činil 60,59 % (v konci roku 2011 to bylo „jen" 60,38 %), přičemž podíl vozidel ve věku nad 15 let přesahuje 32 procent," upřesňuje Šípek.Traktory a motorky mají průměrný věk přes 30 let
Stárne i vozový park nákladních automobilů, autobusů a traktorů. růměrný věk u traktorů poprvé překročil hranici 30 let.
Ještě starší jsou v průměru v tuzemsku registrované motocykly. U nich se stáří v podstatě nemění, k 30. červnu letošního roku činilo 32,2 roku.
Podle odborníků má na stárnutí vozů jednoznačně vliv chybějící koncepce opatření na zlepšení struktury vozového parku v ČR. V současné době platí pouze usnesení vlády, podle něhož má Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů monitorovat vývoj struktury vozového parku.