Praha - Spotřeba 3,5 litru na sto kilometrů dosažená v takřka laboratorních podmínkách a dlouhodobá spotřeba 4,5 litru na sto kilometrů.
To je hlavní výsledek testu s nejekologičtějším vozem, který má momentálně mladoboleslavská automobilka Škoda ve svém výrobním programu. Ano, jde o Škodu Fabii Greenline s dieselovým tříválcem 1,2 TDI ve verzi Greenline.
Auto si už při běžném pohledu s jinou fabií nespletete. Jednak je označeno nápisem Greenline vpředu i vzadu a na bocích se skví speciální zelená loga, ale hlavním poznávacím znakem je velký spojler nad zadním oknem.
Aerodynamická opatření jdou ještě dále. Například otvor v masce chladiče mezi podélnými lištami je omezen na poměrně úzkou štěrbinu v dolní části.
V interiéru vše při starém
Interiér je ale, s výjimkou vypínacího tlačítka systému start&stop mezi předními sedadly, standardní.
S vozem jsme během týdenního testu najezdili zhruba tisícovku kilometrů v různých režimech, za různého počasí a na různých typech silnic.
Asi nejspokojenější bude se spotřebou budoucí majitel tohoto vozu, pokud ho bude provozovat v rovinatém terénu na silnicích, které nevyžadují přílišnou akceleraci a následná brzdění. Tam se dá jezdit vcelku bez větších omezení lehce nad čtyři litry na sto kilometrů. Zhruba o litr vyšší (ale i tam se dá zvládnout průměr pod pět litrů nad sto kilometrů) bude spotřeba ve městě a něco mezi tím si vyžádá jízda po dálnici.
Vždy jde o styl jízdy, při které bude řidič dodržovat platné rychlostní limity a bude jezdit předvídavě. Tedy tak, aby nemusel příliš prudce brzdit a tím ztrácet drahocennou kinetickou energii, a pak ji zase pracně získávat po mocném sešlapávání plynového pedálu.
Technické údaje:
- Max. rychlost: 172 km/hod
- Výkon motoru: 55 kW
- Max. točivý moment: 180 Nm
- Objem nádrže: 45 litrů
- Spotřeba: 3,4 l/100 km
- Emise CO2: 89 g/1km
- Objem zavazadlového prostoru: 315 litrů
- Cena: Od 351 900 Kč
Hlavní část našeho testu jsme si nechali na sváteční den na venkovské silnice. Předpokládali jsme totiž, že bude minimální provoz. Vyšlo i počasí. Nepršelo, bylo lehce zataženo a teplota se pohybovala kolem 19 stupňů Celsia. Nic nás tedy nenutilo k zapínání klimatizace, stěračů a dalších spotřebičů, které zatěžují elektrickou soustavu vozu.
Deset koleček na stejné trase
Testovací okruh v okolí zámku Kaceřov v okrese Plzeň-sever měřil 7,4 kilometru. Obsahoval jedno přes kilometr dlouhé táhlé stoupání a přibližně stejně dlouhé poměrně výrazné klesání. Na trati bylo několik poměrně prudkých zatáček a tři odbočky, u nichž bylo nutno velmi citelně snížit rychlost.
Při prvním najetí trasy se studeným motorem jsme dosáhli spotřeby 3,9 litru/100 kilometrů, s každým dalším kolem pak průměrná spotřeba na palubním počítači klesala. Celkem jsme jich ujeli deset, přičemž na konci ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 3,6 litru/100 kilometrů. Test probíhal skutečně v prakticky ideálních podmínkách, pouze jednou nás zdržel traktor a jednou jsme museli předjet příliš pomalu jedoucí osobní vůz. Celou dobu jsme udržovali rychlostní průměr v rozmezí 50-55 km/hod.
Nakonec jsme absolvovali ještě jedno závěrečné kolečko, které bylo celkem logicky to nejúspornější. Počítač ukázal 3,5 litru na 100 kilometrů. To je o pouhou desetinku litru více, než je oficiální kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem.
Kupců nakonec asi moc nebude
Soužití s touto verzí Fabie není o nic obtížnější ani lehčí než s jinými motorickými verzemi. Za studena je slyšet drsný chod tříválce a i uvnitř vozu jsou pár desítek sekund cítit vibrace přenášené do kabiny z motorového prostoru. Nicméně poté motor velice citelně utichne. Systém start&stop ve městě funguje bez problémů a neobtěžuje, ani zapnutá klimatizace při běžných letních teplotách spotřebu dramaticky nezvýší.
Hlavním minusem je tudíž cena. 351 900 Kč - je totiž o více než 150 000 Kč více, než kolik stojí základní verze a o skoro 70 000 Kč více, než kolik stojí "krátká" fabie s velmi dobrým benzinovým motorem 1,2 TSI. To, že se náklady na palivo na ujetý kilometr skoro rovnají autům s pohonem na plyn, by tak v důsledku mohlo potěšit jen opravdu velké polykače kilometrů. A ti v drtivé většině s vozem kategorie fabia nejezdí.