Test Fabie Greenline: Nízká spotřeba za hodně peněz

Radek Pecák Radek Pecák
15. 7. 2011 10:41
Dobrou náladu z uspořených litrů nafty zkazí pohled do ceníku
Foto: Radek Pecák

Praha - Spotřeba 3,5 litru na sto kilometrů dosažená v takřka laboratorních podmínkách a dlouhodobá spotřeba 4,5 litru na sto kilometrů.

To je hlavní výsledek testu s nejekologičtějším vozem, který má momentálně mladoboleslavská automobilka Škoda ve svém výrobním programu. Ano, jde o Škodu Fabii Greenline s dieselovým tříválcem 1,2 TDI ve verzi Greenline.

Auto si už při běžném pohledu s jinou fabií nespletete. Jednak  je označeno nápisem Greenline vpředu i vzadu a na bocích se skví speciální zelená loga, ale hlavním poznávacím znakem je velký spojler nad zadním oknem.

Aerodynamická opatření jdou ještě dále. Například otvor v masce chladiče mezi podélnými lištami je omezen na poměrně úzkou štěrbinu v dolní části.

V interiéru vše při starém

Interiér je ale, s výjimkou vypínacího tlačítka systému start&stop mezi předními sedadly, standardní.

S vozem jsme během týdenního testu najezdili zhruba tisícovku kilometrů v různých režimech, za různého počasí a na různých typech silnic.

Asi nejspokojenější bude se spotřebou budoucí majitel tohoto vozu, pokud ho bude provozovat v rovinatém terénu na silnicích, které nevyžadují přílišnou akceleraci a následná brzdění. Tam se dá jezdit vcelku bez větších omezení lehce nad čtyři litry na sto kilometrů. Zhruba o litr vyšší (ale i tam se dá zvládnout průměr pod pět litrů nad sto kilometrů) bude spotřeba ve městě a něco mezi tím si vyžádá jízda po dálnici.

Vždy jde o styl jízdy, při které bude řidič dodržovat platné rychlostní limity a bude jezdit předvídavě. Tedy tak, aby nemusel příliš prudce brzdit a tím ztrácet drahocennou kinetickou energii, a pak ji zase pracně získávat po mocném sešlapávání plynového pedálu.

Technické údaje:

  • Max. rychlost: 172 km/hod
  • Výkon motoru: 55 kW
  • Max. točivý moment: 180 Nm
  • Objem nádrže: 45 litrů
  • Spotřeba: 3,4 l/100 km
  • Emise CO2: 89 g/1km
  • Objem zavazadlového prostoru: 315 litrů
  • Cena: Od 351 900 Kč 

Hlavní část našeho testu jsme si nechali na sváteční den na venkovské silnice. Předpokládali jsme totiž, že bude minimální provoz. Vyšlo i počasí. Nepršelo, bylo lehce zataženo a teplota se pohybovala kolem 19 stupňů Celsia. Nic nás tedy nenutilo k zapínání klimatizace, stěračů a dalších spotřebičů, které zatěžují elektrickou soustavu vozu.

Deset koleček na stejné trase

Testovací okruh v okolí zámku Kaceřov v okrese Plzeň-sever měřil 7,4 kilometru. Obsahoval jedno přes kilometr dlouhé táhlé stoupání a přibližně stejně dlouhé poměrně výrazné klesání. Na trati bylo několik poměrně prudkých zatáček a tři odbočky, u nichž bylo nutno velmi citelně snížit rychlost.

Při prvním najetí trasy se studeným motorem jsme dosáhli spotřeby 3,9 litru/100 kilometrů, s každým dalším kolem pak průměrná spotřeba na palubním počítači klesala. Celkem jsme jich ujeli deset, přičemž na konci ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 3,6 litru/100 kilometrů. Test probíhal skutečně v prakticky ideálních podmínkách, pouze jednou nás zdržel traktor a jednou jsme museli předjet příliš pomalu jedoucí osobní vůz. Celou dobu jsme udržovali rychlostní průměr v rozmezí 50-55 km/hod.

Nakonec jsme absolvovali ještě jedno závěrečné kolečko, které bylo celkem logicky to nejúspornější. Počítač ukázal 3,5 litru na 100 kilometrů. To je o pouhou desetinku litru více, než je oficiální kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem.

Kupců nakonec asi moc nebude

Soužití s touto verzí Fabie není o nic obtížnější ani lehčí než s jinými motorickými verzemi. Za studena je slyšet drsný chod tříválce a i uvnitř vozu jsou pár desítek sekund cítit vibrace přenášené do kabiny z motorového prostoru. Nicméně poté motor velice citelně utichne. Systém start&stop ve městě funguje bez problémů a neobtěžuje, ani zapnutá klimatizace při běžných letních teplotách spotřebu dramaticky nezvýší.

Hlavním minusem je tudíž cena. 351 900 Kč - je totiž o více než 150 000 Kč více, než kolik stojí základní verze a o skoro 70 000 Kč více, než kolik stojí "krátká" fabie s velmi dobrým benzinovým motorem 1,2 TSI. To, že se náklady na palivo na ujetý kilometr skoro rovnají autům s pohonem na plyn, by tak v důsledku mohlo potěšit jen opravdu velké polykače kilometrů. A ti v drtivé většině s vozem kategorie fabia nejezdí.

 

Právě se děje

Další zprávy