Vozidlo sjelo ze silnice a spadlo na cestu pod ní. "Šlo o ukázkový případ pro eCall, protože řidič nebyl schopen najít telefon a sám si přivolat pomoc. Navíc šlo o cizince, pro kterého by bylo těžké popsat, kde se přesně nachází. Nehoda se navíc stala v noci," uvedla mluvčí. Díky službě eCall znal hned operátor polohu havarovaného vozu a na místo okamžitě vyrazily také policie a zdravotnická záchranná služba.
HZS přijímá na lince 112 eCall už od září 2017. "Do dnešního dne ale šlo o jednotlivosti. Nejčastěji to byly případy, kdy funkčnost systému prověřoval autoservis nebo ho lidé aktivovali nevědomky (nevěděli, k čemu červené tlačítko slouží). Takto byl systém od jeho zavedení aktivován zhruba ve 20 případech," řekla mluvčí.
Příchozí eCall je odbaven v Praze, Plzni nebo Ostravě, kde jsou proškolení operátoři. "Postupně budou proškoleni ve všech krajských operačních střediscích. Teď je ale počet volání pomocí eCall tak nízký, že to není akutní potřeba," uvedla mluvčí.
Po přijetí eCall vozidlo aktivně navazuje hovor, operátor linky 112 se snaží hovořit s posádkou. Pokud se mu to nepodaří, rozešle datovou informaci o nehodě na ostatní složky IZS a na místo jsou vyslány síly a prostředky.
Při nehodě zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání a spojí se s telefonním centrem. Číslo 112 je jednotné a zdarma ve všech státech EU. Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a centrem tísňového volání je buď automatické po havárii a aktivaci senzorů ve voze nebo manuální po stisku nouzového tlačítka.
Palubní zařízení naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Datový soubor obsahuje informace o nehodě včetně času, přesné polohy, směru jízdy, identifikace vozu a o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky. Hlasové spojení umožní komunikovat s operátorem, jemuž se zobrazí místo nehody na mapě a na obrazovce se mu objevují data zaslaná palubní jednotkou.
Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékaře, a mnoho dalších nehod, u nich jsou třeba jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít telefon. Ve všech případech může systém eCall pomoci.
Pokud by byla všechna auta v EU vybavena systémem eCall, smrtelné nehody na silnicích by se mohly snížit až o desetinu, což znamená záchranu asi 2500 životů ročně, dodala mluvčí. V nových autech je systém v rámci Evropské unie povinný od dubna loňského roku.