Obývákový závodník může být každý. Tohle jsou supersporty, které na silnici neuvidíte

Můžete se posadit a zajezdit si v jakémkoli závoďáku, lákají videohry.
Chevrolet Chaparral 2X VGT se díky svému vzhledu a pohonu rázovými vlnami řadí k největším exotům Gran Turisma. Jeho řidič leží na břiše hlavou napřed.
Lamborghini V12 Vision GT se stalo dostupným v rámci aktualizace na jaře 2020. Kromě virtuálního auta postavili Italové i maketu v měřítku 1:1.
GT by Citroën Gran Turismo 5 byl v roce 2008 předjezdcem projektu Vision GT. Vznikl i pojízdný prototyp, z uvažované malosériové výroby ale nakonec sešlo.
Duchovní otec videohry Gran Turismo Kazunori Jamauči má v komunitě hráčů téměř božský status.
Foto: Gran Turismo
Vladimír Löbl
12. 10. 2021 6:01
Rozdíly mezi skutečným a virtuálním světem se víc a víc stírají a koronavirová pandemie tomu napomohla. Závodní simulátory způsobily v automobilovém sportu revoluci a staly se fenoménem i mezi běžnými hráči. Automobilky ve virtuálním závodění vidí další příležitost pro propagaci. Auta z herní série Gran Turismo pro Play Station jsou na pohled nejdotaženější.

Může se supersportem svézt opravdu každý? V počítačových hrách ano. V tomto směru se dostala nejdále herní série Gran Turismo pro konzoli Play Station od společnosti Sony. Revolučním projektem v jejím rámci je herní mód Vision Gran Turismo. V rámci aktualizací se představují nová zajímavá auta. Příští v pořadí již sedmé vydání hry na závodníka je ohlášené na jaro 2022.

Duchovním otcem videohry Gran Turismo a iniciátorem projektu Vision Gran Turismo je Japonec Kazunori Jamauči (1967). Prezident společnosti Polyphony Digital a legenda počítačových her je bláznem do aut a příležitostným závodníkem. Pravidelně jezdí například 24hodinový závod na Nürburgringu.

Rád s úsměvem říká, že zatímco v reálu zvládne Severní smyčku za osm minut, ve videohře to dokáže ještě o minutu a půl rychleji. V komunitě hráčů Gran Turisma má téměř božský status, od roku 2013 dokonce nese jeho jméno jedna z ulic ve španělském městě Ronda.

Jamauči oslovil známé automobilky, aby pro GT postavily speciální virtuální modely. Tím prvním se už v jeho páté sérii stal v roce 2008 excentrický supersport GT by Citroën, který navrhl člen designérského týmu Citroënu a Jamaučiho přítel z dětství Takumi Jamamoto. Kromě závodního simulátoru se bílý speciál představil v měřítku 1:1 na pařížském autosalonu 2008 s dovětkem, že vznikne i několik skutečných vozů.

Pojízdný prototyp u Citroënu skutečně postavili, z avizované výroby ale nakonec sešlo. A úplně stejně euforie pominula i v případě Mercedesu AMG Vision GT z roku 2013, jehož design vytvořil šéfdesignér Mercedesu Gorden Wagener.

Následně se nicméně Jamaučimu podařilo přemluvit ke spolupráci další. Tým F1 Red Bull představil jakousi zakapotovanou formuli 1 Red Bull X1 (později X2010), kterou navrhl přímo její tehdejší geniální konstruktér Adrian Newey. Garáž herního módu Vision GT se v průběhu let rychle zaplnila.

V rámci nových aktualizací se objevily nové, speciálně pro tuto hru navržené závoďáky, které mnohé automobilky přetvořily i do podoby maket 1:1 či pojízdných prototypů. Pro designéry to byla možnost, jak navrhnout auta svých snů bez omezení.

Konstruktéři k futuristickým designům vymýšlejí i různé exotické druhy pohonných jednotek, jako například pohon rázovými vlnami u Chevroletu Chaparral 2X VGT. V galerii najdete zajímavá virtuální auta od automobilek, která se představila v předchozích letech.

 

Právě se děje

Další zprávy