Nikdo nemůže šéfy značky Subaru podezřívat z toho, že by se nějak přehnaně podbízeli všeobecnému vkusu. Stačí se podívat například na vzhled karosérií jejich modelů či na zarputilost, s jakou se drží permanentního pohonu všech kol. Přesto i oni kompromisy dělat musí. Ten první je všeobecně známý - zavedení dieselového motoru do své nabídky. Není to sice motor ledajaký - jde o první dieselový boxer, který kromě Subaru nikdo jiný neumí, ale přece jen je to diesel.
Druhý kompromis vyplynul z týdenního testu kombi verze Subaru Legacy poháněného dieselovým motorem. Samotný agregát přitom výslednou známku v testu nijak nesnižuje. Je příjemně kultivovaný a jakmile se zahřeje, vyluzuje i vcelku sympatický zvuk.
Tím, co ale zatvrzelé příznivce sportovní jízdy, kterých je stále mezi vlastníky vozů této značky přece jen větší procento než u majitelů vozů drtivé většiny jiných značek překvapí, je ale komfortní nastavení podvozku. Ne, že by se se současným legacy nedaly zatáčky projíždět velmi slušnou rychlostí, o tom žádná, ale jistá houpavost a náklony karosérie od opravdu razantní sportovní jízdy odrazují.
Zákazníci to tak chtějí
Samozřejmě, je nám jasné, proč to tak je. Subaru své vozy prodává také jinde než v Evropě a jiným zákazníkům než jsou ti, kteří jsou fandy rallye, ale ve srovnání s předcházejícími generacemi je to rozdíl. A tak se vinou kompromisu zrodilo auto, které je skvělé na dálnice, rychlostní silnice a kvalitní silnice první třídy. Na řádění na okreskách si musíte koupit něco jiného. Jako třeba imprezu WRX STi.
Je to prostě auto na dlouhé cesty.Díky dieselovému boxeru není nutné ani dělat časté zastávky u čerpacích stanic, což se také hodí.
Technické údaje:
- Výkon motoru: 150 koní
- Max. točivý moment: 350 Nm
- Max. rychlost: 203 km/hod
- Zrychlení 0-100 km/hod: 9,6 s
- Spotřeba: 6,1 l/100 km
- Zavazadlový prostor: 526 l
- Cena: Od 855 000 Kč s DPH
Cestovatelské zaměření vozu je zřejmé i z údajů o velikosti auta. To se oproti předchozí čtvrté generaci o dost zvětšilo. Délka je teď o pět a půl centimetrů zvětšená na 4775 milimetrů, rozvor narostl o plných 80 mm. Legacy rostlo i o 65 mm do výšky a o 50 mm do šířky.
Díky tomu teď mají cestující pro sebe prostor pomalu jako v superbu. Dokáži si představit, že by v tomhle voze odjelo i pět dospělých na dovolenou. Mohli by si toho také s sebou vzít více než kdyby jeli se starším modelem. O plných 61 litrů. Pokud ani to nestačí, lze samozřejmě sedačky sklopit. To se dělá velmi jednoduše. Zatáhnutím za páčku na bocích zavazadlového prostoru.
Královský prostor
Také se pohodlím na sedačkách nebudou mít problém. Jsou dostatečně široká, i když boční vedení by mohlo být výraznější. Lidé, které občas pobolívají záda, si budou pochvalovat, že posez je nyní vyšší a nastupování pohodlnější. Ti, kteří byli zvyklí na minulé generace, budou opět mírně překvapeni. Ale, to už jsme zase u oněch kompromisů.
Vzhled a kvalita interiéru bývala tak trochu slabší stránkou vozů Subaru. Ne, že by se designéři v případě nového legacy nějak odvázali . Stále převládá nudná šeď a tvrdé plasty, nicméně zpracování je o hodně kvalitnější než dříve. Místo na drobnosti kolem řidičova sedadla se také najde.
Vyloženě nám vadilo pouze ovládání palubního počítače (navíc s minimem funkcí) kolíčkem v přístrojové kapličce. Tam mimochodem najdeme i jakýsi ekonoměr - ukazatel toho, o kolik se momentální spotřeba liší od dosud dosažené průměrné. Ekologicky a navíc soutěživě zaměřené řidiče to nepochybně nutí na plynový pedál šlapat stále méně a méně.