Již podle jména je jasné, že novinka patří do rodiny hatchbacku Ceed, v níž najdete i kombík SW a stylové kupé-kombi Proceed. Auto má stejný rozvor jako hatchback, dostalo ale delší převisy, upravený podvozek a výrazně se pracovalo rovněž na karoserii, která si z výchozího Ceedu vypůjčila jen přední dveře.
Všechny ostatní díly jsou nové - od předního nárazníku přes kapotu až po na přání elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Na rozdíl od takového Fordu Focus Active tedy designéři jen nepřidávali plastové obložení nárazníků, blatníků a prahů.
Světlá výška se zvedla celkem o 37 milimetrů, o dva centimetry jsou delší pružiny, dalších 17 milimetrů přidávají pneumatiky s vyšším profilem. Xceed tak má (na 18" kolech) celkovou světlost 184 mm, to je mimochodem více než klasické SUV Sportage, pod nějž se tenhle stylový crossover v hierarchii značky řadí. Oproti Sportage ale Xceed nenabízí pohon všech kol - pro ten není platforma Ceedu připravená.
Vyšší světlá výška se pochopitelně nepodepisuje jen na možnosti bez obav překonávat obrubníky a zpomalovací prahy, zvýšila se díky tomu i pozice sezení. Ta je stále přirozená jako ve standardním Ceedu s dostatečnými možnostmi nastavení pohodlného sedadla i volantu, ale nově příjemnější při nastupování, kdy není nutné sedat tak hluboko. Lidé s bolavými zády to jednoznačně ocení.
Hůře se jim ale bude pracovat se zavazadly. Kufr se oproti klasickému Ceedu o něco (přesně 31 litrů) zvětšil, má 426 litrů. Otvor pátých dveří je ale poměrně malý, nákladová hrana vysoko, a navíc je za ní výrazný schod. Situaci vylepšuje alespoň zadní opěradlo, které může být ve vyšších výbavách dělené v poměru 40 : 20 : 40, aby se daly převézt třeba lyže.
Na zadních sedadlech je pak místa tak akorát, se 175 centimetry se za sebe vejdete, ale nohy si nenatáhnete a kolena budou v těsné blízkosti zadních opěradel. To i kvůli tomu, že si pod přední sedadla neschováte nárty nohou.
Sportovat se bude lépe s hatchbackem
Milovníky praktických aut tedy stále uspokojí hlavně kombi SW. Xceed ale může oslovit řidiče, kteří rádi pohodlí. I za to může zvýšený podvozek. Zatímco standardní Ceed je laděn spíše sportovně, Xceed sází na komfort a větší plavnost. Má měkčí pružiny, jiné tlumiče a také hydraulické dorazy na jejich ukotvení v karoserii. V zatáčkách tak budete muset akceptovat vyšší náklony, není to ale příliš na úkor přilnavosti a obratnosti. Xceed je sice klidnější povaha, ale stále je také hbitý, jistý.
Potěšující novinkou je také důkladnější odhlučnění, které je znát zejména v dálničních rychlostech. Lépe utlumen byl motor i zadní náprava, místo hlučnějších pneu Hankook Xceed navíc obouvá dle našeho názoru tišší Continentaly.
Vyšší komfort a důslednější důraz na detail mají své opodstatnění. Základní cena Xceedu je 484 980 Kč, tedy o 100 tisíc více než v případě klasického hatchbacku. V nabídce jsou také jen silnější motory, chybí atmosférická jednačtyřka. Bez příplatku dostanete rovněž LED světlomety nebo litá kola. Reálný rozdíl cen je tak nižší, pokud bychom srovnali klasický Ceed 1.0 T-GDI ve verzi Cool, které v porovnání s odpovídajícím Xceedem chybí jen zmíněná LED světla, je rozdíl 85 tisíc korun.
Až tedy ve druhé polovině září dorazí Xceed do Česka, bude k mání se třemi benziny: tříválcem 1.0 T-GDI o výkonu 88 kW, 103kW jednačtyřkou a jednašestkou se 150 kilowatty. V listopadu se pak začnou vyrábět mildhybridní naftové jednašestky (85 nebo 100 kilowattů) a začátkem příštího roku i plug-in hybrid. To abyste přes obrubníky mohli skákat až 60 kilometrů hezky bezemisně.
My jsme mohli vyzkoušet jednačtyřku a jednašestku a volili bychom současnou zlatou střední cestu. Kultivovaný čtyřválec není pocitově o tolik slabší než jeho silnější kolega (i proto, že má jen nepatrně nižší točivý moment), a pokud se nebudete nikam hnát, pojede za přijatelných 7,5 litru na 100 kilometrů. S ohledem na charakter auta dává smysl připlatit si za dvouspojkovou převodovku, řadí příjemně. Manuál ovšem také není špatnou volbou - dráhy jsou přesné, spojka slušně sladěná.
Technologie pro technologie
Kromě nového typu karoserie přináší XCeed do řady Kií nižší střední třídy také elektronickou novinku. Palubní systém UVO Connect s velkým dotykovým displejem, podporou on-line funkcí (informace o dopravě, počasí i možnost na dálku kontrolovat stav auta pomocí mobilní aplikace) a také digitální přístrojový štít. Obojí by od příštího modelového roku mělo být dostupné i pro obyčejnější Ceedy. Škoda že součástí změn je i nahrazení fyzických tlačítek pod displejem dotykovými ploškami.
Zatímco navigace s on-line službami funguje slušně - jen občas vymýšlí objížďky, když nejsou zapotřebí -, digitální budíky jsou zatím zcela samoúčelné, jejich zobrazení imituje klasické ručičkové přístroje, zobrazit v nich nejde ani mapa navigace, jen pokyny. Klidně za ně ušetřete, stejně jsou spojeny jen s nejdražším příplatkovým balíčkem, který vyjde na 50 tisíc korun navíc.
Oceňujeme méně významnou novinku. U základní verze Comfort můžete mít za příplatek 25 tisíc korun balíček s parkovacími senzory, kamerou a rádiem s osmipalcovým dotykovým panelem, na němž funguje zrcadlení displeje mobilního telefonu pomocí funkcí Apple CarPlay nebo Android Auto. U klasického Ceedu je kvůli podpoře obou technologií nutné zaplatit rovnou za navigaci.
Těžká konkurence z Boleslavi
Xceed přichází na trh v podobnou dobu jako nová Škoda Kamiq. Že obě auta nejsou konkurenty? Ano, Kamiq je sice o patnáct centimetrů kratší a je postaven na stejném základu jako VW Polo (tedy vůz o třídu menší než Kia Ceed), na druhou stranu ale Škodovka nabídne prostornější interiér a skoro stejně velký kufr. A byť všechny motory nejsou adekvátní, minimálně u silnějšího 85kW litru a chystané 110kW jednapětky se nabídka Kamiqu s Xceedem překrývá.
Kia Xceed 1.4 T-GDI
Motor: benzinový 4válec, 1353 cm3
Výkon: 103 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 242 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,0 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 426 l
Cena: od 514 980 Kč
Na českém trhu tak Xceed svého úhlavního nepřítele najde velice rychle. Obě auta navíc spojuje komfortní ladění podvozku a vylepšené odhlučnění v porovnání se Ceedem a Scalou. Rozdíly jsou v designu, zatímco Kamiq nemusí sednout každému, Xceed je dle našeho názoru více nekonfliktním a ve finále atraktivnějším vozem, za kterým se spíš otočíte.
Odpovídající Kamiq je ovšem také o nějakých 80 tisíc korun levnější. U XCeedu musíte jednoduše zaplatit za větší množství plechu a extrovní design. Kia začne dávat větší smysl v porovnání s klasickými SUV, jako je třeba Seat Ateca nebo Mazda CX-30. Oproti nim je Kia cenově zajímavou nabídkou s bohatou výbavou, nemůže ale mít již zmíněný pohon všech kol.