Kia už nemá jen největší, ale i nejplacatější kompaktní kombi. Test nového Proceedu

Z třídveřového hatchbacku je nízké kupé-kombi. Prohlédněte si Kiu Proceed v galerii.
Kia doplnila nabídku modelu Ceed o třetí karosářskou verzi: přikrčené kombi Proceed.
V předchozích dvou generacích se přitom jednalo o třídveřový hatchback.
Oproti klasickému kombi je auto přibližně o čtyři centimetry nižší a o půl centimetru delší.
Vypadá ale výrazně sportovněji. Dostupné bude jen ve verzích GT Line a jako ostré GT. Běžné verze zatím v nabídce nejsou.
Foto: Kia Motors
Martin Přibyl Martin Přibyl
23. 1. 2019 12:03
Poté co na podzim představená Kia Ceed SW sesadila Octavii z pozice největšího kombi nižší střední třídy, přichází korejská automobilka s novým „nej“ modelem. Proceed už není třídveřovým hatchbackem, ale stylovým kupé-kombi, které má právo ucházet se o titul nejnižšího auta své třídy.
Proceed ještě vzadu opticky rozšiřují svítilny spojené červenou linkou.
Proceed ještě vzadu opticky rozšiřují svítilny spojené červenou linkou. | Foto: Kia Motors

Důvodem je to, že o třídveřové vozy již prostě mezi zákazníky není zájem. Kia nicméně chtěla verzi Proceed v modelové řadě zachovat. "Nedokážu si představit, že bychom Proceed stáhli z nabídky. Nebyl to jen třídveřový hatchback, je to označení, které má reprezentovat dynamické a mladistvé myšlení naší značky," tvrdí Gregory Guillaume, šéfdesignér evropské Kie.

Stejně jako v případě C-sloupku Ceedu hatchback, který připomíná stejnou partii Mercedesu třídy A, se i u třetí karosářské verze ve vývojovém centru Kie ve Frankfurtu inspirovali ve Stuttgartu. Nový Proceed svým pojetím následuje kupé-kombi Mercedes-Benz CLA Shooting Brake (informace o něm naleznete zde).

Oproti klasickému kombi Ceed SW je Proceed o víc než čtyři centimetry nižší a o pár milimetrů delší. Opticky ale se svým příkře zkoseným čelním sklem a splývavou zadní partií vypadá v porovnání s konvenčním kombíkem delší o celé míle. Je nízký, placatý a elegantní. Je dokonce nižší než ono konkurenční CLA.

Pro krásu se ale tradičně musí trpět - v porovnání s kombíkem se o trochu zmenšil objem kufru: místo rekordních 625 litrů má v základu jen 594. Horší je to pak v případě, že sklopíte zadní sedadla: Proceed nabídne 1545 litrů, Ceed SW 1694. Řidičům stěhovavým by také mohl vadit menší vstupní otvor a nakládací hrana, která není v jedné rovině s podlahou kufru. Obojí komplikuje nakládání.

K dispozici naštěstí je upevňovací systém s kolejnicemi i možnost sklopit zadní opěradla dělená v poměru 40 : 20 : 40 (ideální pro převoz lyží) ze stěny kufru. Potěší i to, že se krycí roletka dá nadále schovat pod podlahu.

Díky kolejnicím a systému rozdělovačů nebudou v kufru Proceedu létat zavazadla.
Díky kolejnicím a systému rozdělovačů nebudou v kufru Proceedu létat zavazadla. | Foto: Kia Motors

Mimo zavazadlový prostor přichází ona daň za stylovou linii střechy i v kabině - místa pro nohy je vzadu sice dost, prostoru pro hlavu ale výrazně ubylo, vpředu o tři centimetry i vzadu o čtyři. Pocitově je to ještě horší, když se rozhodnete připlatit třicet pět tisíc za panoramatické střešní okno. Nízká linie střechy také omezuje výhled šikmo vzhůru: chvilku si budete muset zvykat, jak zastavit před stopčárou, abyste viděli na semafory.

A nejstylovější varianta Ceedu má pochopitelně také svoji cenu. Ve srovnatelné verzi je o 65 000 korun dražší než hatchback a o třicet tisíc než kombi. Její stylové pojetí navíc dotváří i skutečnost, že se dá zvolit jen ve dvojici top verzí: za necelých šest set tisíc s motorem 1.4 T-GDI (103 kW) ve sportovně laděné GT Line (je nově dostupná i pro kombi a hatchback) a za 680 tisíc s 1.6 T-GDI (150 kW) ve sportovní variantě GT. 

Právě GT s přeplňovanou jednašestkou dokáže dostát dynamickým slibům sportovně střižené karoserie. Slabší, ale velice kultivovaná jednačtyřka není obzvlášť s naloženým autem přesvědčivá.

Sedadla potěší bočním vedením, dobře podpírají tělo. Verze GT Line může mít stejné.
Sedadla potěší bočním vedením, dobře podpírají tělo. Verze GT Line může mít stejné. | Foto: Kia Motors

Motor verze GT sice také není vysloveným silákem v nízkých otáčkách, ale jakmile ručička otáčkoměru překoná hranici 3000, má vždy dostatek síly na to, aby vás vytáhl ze zatáčky. Zrychlení a pružnost není dech beroucí, stěžovat si ale nebudete.

Ve verzi GT se standardně dodává sportovní výfuk s aktivní klapkou, aby vůz svoji sportovnost mohl dát najevo i zvukem, který je bohužel v nízkých otáčkách nepříjemně drnčivý. Vybírat můžete mezi přesným šestistupňovým manuálem a solidním sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. My bychom volili manuál.

Dobrý dojem dotváří i upravený podvozek (každá karosářská verze Ceedu a GT k tomu mají své unikátní naladění). Proceed GT je příjemně stabilní, nezáludný, rychlý, má docela vyvážené, byť těžší řízení a slušné brzdy.

Verze GT standardně jezdí na osmnáctkách, u GT Line můžete volit i 17" kola.
Verze GT standardně jezdí na osmnáctkách, u GT Line můžete volit i 17" kola. | Foto: Kia Motors

Na okresce funguje velice dobře, na okruhu to sice tragédie také není, ale je znát, že se nejedná o nikterak ostré auto. Spíš o kombík, s nímž můžete jezdit svižně každý den se spotřebou okolo přijatelných osmi litrů. Otravný je jen výrazný valivý hluk pneumatik a pronikavější sportovní zvuk motoru, který ani v komfortním režimu Normal zcela nezmizí.

Sportovněji smýšlející šoféři možná raději oželí stylovou karoserii a sáhnou po GT v provedení hatchback, která je vedle Proceedu další novinkou. Krátká verze působí ostřeji, hbitěji a motor se zdá díky nižší hmotnosti pružnější. Navíc se dá pořídit o poznání levněji - za hatchback chce importér 614 980 Kč, za kupé-kombi 679 980 Kč.

Kia Proceed GT

Motor: benzinový turbo 4válec, 1591 cm3
Výkon: 150 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 265 Nm v 1500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Kombinovaná spotřeba: 6,8 l / 100 km
Provozní hmotnost: 1411 kg
Objem zavazadlového prostoru: 594 l
Cena: 679 980 Kč

Byť Proceedu vyrostla v přibroušeném hatchbacku konkurence ve vlastních řadách, jedná se o sympatický doplněk v nabídce značky. Je to auto, které přebírá takřka všechny dobré vlastnosti Ceedu (jednoduché ovládání, dobré zpracování, velice slušné jízdní vlastnosti a dobré tlumení nerovností) a přidává sportovní styl, který byste dosud mohli najít jen v nabídce německých prémiových značek.

Již teď navíc víme, že se řada Ceed bude dále rozvíjet. Ještě letos automobilka nabídne elektrifikované mild-hybridní verze i plug-in hybridní kombi s možností nabíjení ze zásuvky. Příští rok by se pak pod označením Ceed měla začít prodávat i čtvrtá karosářská varianta: počítáme, že se bude jednat o oplastovaný crossover.

 

Právě se děje

před 32 minutami

Evropský parlament odsoudil polský zákaz potratů. Ohrožuje podle něj zdraví žen a povede k tajným interrupcím

Evropský parlament ve čtvrtek odsoudil říjnové rozhodnutí polského ústavního soudu zásadně omezit možnost umělého přerušení těhotenství. Podle europoslanců tento de facto zákaz potratů ohrožuje zdraví polských žen a povede k výraznému rozšíření tajně prováděných a méně bezpečných interrupcí. Omezení je podle evropských zákonodárců dalším důkazem posilování vlivu polských vládnoucích politiků na justici.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ve věku 63 let po krátké těžké nemoci zemřel prezident Exekutorské komory ČR Vladimír Plášil

Ve věku 63 let po krátké těžké nemoci zemřel prezident Exekutorské komory ČR Vladimír Plášil. V tiskové zprávě to oznámila mluvčí komory Lenka Desatová. Plášil působil od roku 2001 jako soudní exekutor v Praze 7 a v minulosti byl mimo jiné členem Legislativní rady vlády. Byl zakládajícím členem Exekutorské komory ČR a také dlouholetým členem jejího prezidia. V čele komory pak stál od roku 2018.

"Zasadil se o další transparentnost a elektronizaci komory, která za jeho působení významným způsobem zefektivnila svou činnost. Významným způsobem také přispěl k zapojení komory do legislativních procesů a k užší spolupráci s orgány veřejné moci," sdělila Desatová. Za Plášilova působení v prezidiu také podle ní posílila Exekutorská komora ČR svou pozici v Mezinárodní unii soudních exekutorů.

Exekutorská komora České republiky sdružuje soudní exekutory, vykonává jejich samosprávu a dohlíží nad jejich úřední činností. Členství v komoře je pro všechny exekutory ze zákona povinné. Komora sídlí v Praze a má pobočku v Brně.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na daňového balíčku, který bude projednávat Senát, dál není v koalici shoda. Střet je nešťastný, říká Babiš

V koalici dál není shoda na podobě daňového balíčku, který bude projednávat Senát. Premiér Andrej Babiš (ANO) a vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) se ve čtvrtek na návrhu daňových změn jako lídři vládních stran nedohodli. V jednání o zvýšení přídavků na děti se posunuli ke shodě. 

Změnu daní po zrušení superhrubé mzdy, postoj k návrhu státního rozpočtu a navýšení přídavků měla ve čtvrtek projednávat koaliční rada. Vládní strany mají rozdílné postoje. Babiš jednání zrušil, místo toho se sešli jen s Hamáčkem.

"Střet ohledně daní je nešťastný," uvedl po jednání premiér. Podle něj původně shoda byla. Do předloženého vládního daňového balíčku Babiš jako poslanec doplnil návrh na zrušení superhrubé mzdy a s daní z příjmu 15 a 23 procent u vysokých výdělků. Hamáček pak také jako poslanec přidal vlastní návrh daní z příjmu 19 a 23 procent a se zvýšením daňové slevy na poplatníka z 24.840 na 30.000 korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy