Lukáš Vaverka
4. 5. 2019 6:24
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Infrastruktura
Kromě palivových článků a nádrží s kapalným vodíkem potřebuje vodíkové auto i baterii. Stačí ale malá, kapacitou srovnatelná s obyčejnými hybridy bez dobíjení. V ní se ukládá přebytečná energie vzniklá tím, že palivové články mají stálý výkon, zatímco spotřeba energie pro pohon auta se dynamicky vyvíjí. Je to komplikace, nicméně přítomnost takové baterie při současném stavu technologií nevytváří žádné extrémní nároky na prostor nebo výrobní náklady. Celý koncept tedy stojí a padá především s jednou věcí - chybějící infrastrukturou.