Stane se vodík spásou automobilismu? Přinášíme přehled plusů a minusů

Lukáš Vaverka
4. 5. 2019 6:24
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Foto: Radek Pecák

Udržitelná doprava

V době, kdy je hrozba tzv. blackoutu, tedy výpadků rozvodné sítě elektřiny z důvodu jejího přetížení, stále reálnější, se vybudování paralelní vodíkové sítě jeví jako rozumné řešení zvyšující stabilitu systému. Při koncepčním přístupu také řeší racionální využitelnost stávající sítě benzinových stanic, jejich kapacita totiž není připravena na náhradu několikaminutového tankování o řád déle trvajícím rychlodobíjením baterií.

Nejdosažitelnější aplikací vodíkového pohonu je hromadná doprava, kde se tento princip již delší dobu postupně uplatňuje. Autobus je dost velký na to, aby se do něj dal natankovat vodík na celodenní provoz. Palivo se mezitím může postupně shromažďovat ve vodíkové čerpací stanici, z níž se mezi směnami jednotlivé autobusy natankují pro další provoz.

 

Právě se děje

Další zprávy