Lukáš Vaverka
4. 5. 2019 6:24
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Výroba
Přitom máloco má v ideální podobě tak blízko představě o bezemisní automobilové dopravě jako vodíkový pohon. Za předpokladu využití čistých obnovitelných zdrojů totiž vodík vzniká bez jakýchkoliv škodlivých exhalací - energeticky náročnou (s účinností 60-90 procent), avšak chemicky čistou elektrolýzou vody.
Jako elektrolyt se používá kyselina sírová (alternativně louh), probíhající chemické reakce ale uvolňují jedinou látku a tou je čistý kyslík. V palivovém článku pak dochází k opačnému procesu: vodík se při kontrolované chemické reakci slučuje s kyslíkem z okolního vzduchu za vzniku elektřiny a vodní páry.