Lukáš Vaverka
4. 5. 2019 6:24
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Bezemisní provoz
Palivové články zajišťují přímo za jízdy proces opačný k elektrolýze vody. K anodě je přiváděn vodík a ke katodě kyslík (vzduch), které za přítomnosti katalyzátoru, typicky platiny, spolu reagují. Reakcí vzniká vodní pára, elektřina a odpadní teplo. Konkrétní konstrukční provedení jsou rozmanitá, v praxi ale všechny dnešní vodíkové automobily mají soustavu palivových článků o celkovém výkonu okolo 100 kW.
Tento proces se opět neobejde beze ztrát, teoretická účinnost palivových článků je podle Gibbsovy funkce maximálně 83 procent, v praxi je to 50 až 60 procent. Hlavní kouzlo vodíkového pohonu ale při provozu automobilu zůstává zachováno: provoz je prostý jakýchkoliv emisí škodlivých látek.