Lukáš Vaverka
4. 5. 2019 6:24
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Prosazení vodíku
Změnu by mohlo přinést postupující soupeření energetických a petrochemických společností. Pro první skupinu je vodík zajímavý jako rozšíření stávajícího portfolia, svým způsobem jde ale i o nutnost - výroba vodíku je jedním ze způsobů, jak uložit přebytečnou elektřinu ve chvílích, kdy elektrárny na obnovitelné zdroje jedou naplno, ale uživatelé v rozvodné síti nemají odpovídající spotřebu.
Druhá skupina zase čelí nutnosti dříve či později své podnikání posunout směrem, který nebude výhradně založen na těžbě a zpracování ropy a zemního plynu. Zkoordinovat všechny kroky nebude jednoduché a případný legislativní nátlak ze strany EU, jaký se projevuje při prosazování bateriových elektromobilů, může být spíš na obtíž.