Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia 1.6 GLX

Výkon: 74 kW
Délka/rozvor: 4511/2512 mm
Hmotnost: 1190 kg
Spotřeba: 7,9 l/100 km

Dalším důkazem vývoje automobilového průmyslu je právě srovnání nejprodávanějších kompaktů. Před dvaceti lety se Octavia musela spokojit s velkým motorem o objemu 1.6 litru, aby dostala stejný výkon jako dnes přeplňovaný litrový tříválec. Dynamicky na tom navíc auto bylo hůře. Výhodou takového motoru ale může být relativní jednoduchost - žádné turbo a filtr pevných částic - a tedy i menší náchylnost k poruše.

Foto: Škoda Auto

Škoda Rapid 1.0 TSI Active

Výkon: 70 kW
Délka/rozvor: 4483/2589 mm
Hmotnost: 1184 kg
Spotřeba: 4,7 l/100 km

Že je Rapid aktuálně nejprodávanějším autem segmentu C by na první pohled mohlo dokazovat ztrátu dominance Octavie. Ta však tak vyrostla, že se v údajích SDA přesunula o segment výše do střední třídy. Mimochodem, i Rapid s karoserií liftback má delší rozvor než původní "jedničková" Octavia. Již zmíněný maloobjemový motor má vedle pružnosti i výhodu ve spotřebě, protože rozdíl více než 3 l/100 km je výrazný.

 

Právě se děje

Další zprávy