Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Passat 1.8

Výkon: 92 kW
Délka/rozvor: 4675/2703 mm
Hmotnost: 1350 kg
Spotřeba: 8,5 l/100 km

Další z důsledků downsizingu je viditelný ve střední třídě, kde byly dříve standardem motory s objemem 1.6 či 1.8 litru. Dnes mají vozy v základu litrové motory či čtrnáctistovky, samozřejmě s turbodmychadlem. Téměř zcela zmizely i šestiválce. Passat pak svou spotřebou v podstatě odpovídá dnešním velkým SUV.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia 1.0 TSI Active

Výkon: 85 kW
Délka/rozvor: 4670/2667 mm
Hmotnost: 1225 kg
Spotřeba: 4,7-4,9 l/100 km

Octavia se použitím moderních technologií a způsobů pohonu dokáže dostat na hodnotu, která nebyla dříve dosažitelná ani pro ta nejmenší městská auta. Právě propast mezi tak rozdílně velkými vozy demonstruje, jak moc se automobilový průmysl v průběhu dvaceti let posunul dopředu.

 

Právě se děje

Další zprávy