Špičková technika a materiály ze smetiště. Audi A3 má sedadla z recyklovaných lahví

Špičková technika a materiály ze smetiště. Audi A3 má sedadla z recyklovaných lahví
Foto: Audi
Martin Frei Martin Frei
6. 3. 2020 10:23
Audi pro mladé je opět o generaci mladší. Vypadá dynamičtěji, sdílí cestujícím rychlý internet a naviguje podle aktuální dopravní situace. Chytré funkce přebírá od větších modelů, základem zůstává platforma MQB společná s rodinnými auty skupiny Volkswagen. Hybridní pohon přijde později, ducha zelené doby zatím nejlépe vyjadřuje recyklované čalounění sedadel.

Každá další generace Audi A3 vypadá dynamičtěji než předchozí. Zachování pravidla potvrzují první snímky čtvrtého vydání, které byly včera odhaleny místo oficiální premiéry v Ženevě.

Ještě větší šestiúhelníková maska, v rozích nárazníku místo mlhovek falešné nádechy ve stylu Lamborghini. Plasticky zprohýbané boky nechávající vyznít vystouplé blatníky a široký rozchod kol, vyceněné zuby diodové optiky světel. I když se zjevně díváme na sportovní verzi S3 se sníženým podvozkem a divočejšími doplňky, posun ve vzhledu nové generace je jasně patrný.

Foto: Audi

Zařízení kabiny přebírá motivy větších modelů A6 nebo A8 s velkými obrazovkami. Nová A3 má už ve standardu digitální přístrojový štít s možností volby různých vzhledů. Multifunkční displej pro navigaci a komunikační rozhraní má desetipalcovou uhlopříčku a stojí za zmínku ze dvou důvodů.

Za prvé se na něj sice pohodlně vejde osm velkých ikon a sloupec rychlých voleb, přesto A3 nešetří a zachovává samostatný panel klimatizace. Umístění obrazovky v zorném poli řidiče pak pomáhají netradiční výdechy topení navazující na kapličku přístrojů.

V interiéru stojí za povšimnutí ještě ostře tvarovaná madla dveří, která korespondují s vnějšími tvary karoserie. A pak také čalounění sedadel, jehož syntetické části tvoří vlákna recyklovaná z PET lahví. Tím se Audi posouvá o krok dál v praktické udržitelnosti, dosud byla řeč hlavně o recyklovatelnosti materiálů, které jdou z auta ven po skončení jeho životnosti.

Mechanický základ vozu se výrazně nemění. Pětidveřová karoserie Sportback narostla do délky o tři centimetry na 4340 mm při stejném rozvoru 2640 mm. Později ji doplní čtyřdveřový sedan, s třídveřovou verzí se již nepočítá. Základní varianta podvozku má vzadu vlečenou nápravu, nezávislé zavěšení je vyhrazeno motorům od 110 kW.

V březnu se začnou dodávat varianty 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TDI (85 a 110 kW) s předním pohonem. Postupně budou nabíhat další verze jako pohon všech kol quattro, 1.5 g-tron na zemní plyn a plug-in hybrid e-tron.

Základní cena začíná na 705 900 korunách za 110kW benzinové TSI, nafťáky vyjdou na minimálně na 742 900 Kč (85kW verze), resp. 847 900 Kč (110kW varianta je standardně s dvouspojkovým automatem). Ceník je ale plný lákavých příplatků, které cenu zvládnou vyšponovat o poznání výše.

V porovnání s konkurencí v podobě BMW řady 1 a Mercedesu třídy A pak Audi jednoznačně patří k dražším nabídkám. Oba němečtí soupeři se dají sehnat pod sedm set tisíc a to i s podobně silným 100- (Mercedes), resp. 103kW (BMW) motorem.

 

Právě se děje

Další zprávy