Žádné dramatické změny v příštích dvaceti letech nečekají automobilový průmysl a řidiče automobilů. Vyplývá to z materiálu "Vozidla pro udržitelnou mobilitu", který pro Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vytvořil tým odborníků. Vývoj pohonných jednotek do roku 2030 sice počítá s motory, ty však budou i nadále spalovací.
"Prioritou je zvýšení účinnosti spalovacích motorů, v delším horizontu se zaměříme na syntetická paliva založená na biopalivech a odpadu," uvedl Jan Macek, technický garant projektu pro udržitelnou mobilitu. Zvládnutí těchto inovací je podle Macka nutnou podmínkou pro udržení konkurenceschopnosti tuzemského automobilového průmyslu, který je v Česku silně zaměřený na export.
Kvůli novým technologiím by se měly výrazně snižovat i následky dopravních nehod jak v oblasti zdravotních následků, tak i materiálních škod. Podle Jan Vystrčila ze společnosti Iveco Czech Republic je až 71 procent nehod způsobeno špatným odhadem řidiče, nebo jeho nepozorností. Počet dopravních nehod do budoucna sníží podpůrné systémy, které jsou schopné číst dopravní značky, brzdit v krizových situacích, nebo automaticky zaparkovat.
Vizi budoucího vývoje automobilů vypracoval odborný tým sestavený Technologickou platformou "Vozidla pro udržitelnou mobilitu". Ta v Česku působí od roku 2009 a sdružuje zástupce Škoda Auto, ČVUT, Auto SAP, Iveco Czech Republic, Brisk, Hella, Ricardo, Autotechnik Visteon-Autopal.