Na německých čerpacích stanicích by se už tento rok měly objevit nové druhy motorové nafty. Půjde o naftu s vyšším podílem biosložky (FAME) a také o bionaftu vyrobenou z alternativních zdrojů (XTL), která se až dosud směla nabízet jen ve formě příměsi. Nově může být toto palivo, vyrobené například z přepáleného tuku na smažení, v nabídce až ve stoprocentní koncentraci.
Prodej nových druhů nafty není povinný, a tak není ani jasné, v jaké míře bude u čerpacích stanic u našich sousedů k dispozici. Autoklub ADAC hovoří zhruba o pěti procentech pump, které jejich prodej plánují. Zároveň upozorňuje, že stávající nafta se sedmi procenty biosložky i nadále zůstává v nabídce.
Spolkové ministerstvo pro životní prostředí řidiče upozorňuje, že by se před načerpáním paliva měli nejprve přesvědčit, zda je pro jejich vůz vhodné. Příslušný symbol se schváleným typem nafty najdou obvykle na vnitřní straně dvířek od palivové nádrže, případně v návodu k obsluze vozidla.
Pravděpodobně tak zjistí, že naftu s desetiprocentním podílem biosložky do svého vozu natankovat nesmí. Většinou tam totiž najdou nálepku se symbolem B7, což znamená, že vhodná bionafta pro jejich vůz má obsahovat maximálně sedm procent biosložky.
Podle údajů Asociace evropských konstruktérů vozidel (ACEA) akceptují naftu B10 prozatím jen francouzské automobilky. V případě peugeotů a citroënů jde o auta vyrobená po 1. lednu 2000, snesou ji tak i všechny modely značky DS, která vznikla až po tomto datu.
Podmínkou akceptace paliva u Renaultu je pro změnu emisní norma Euro 5 a vyšší, to samé platí i pro rumunskou Dacii, která s francouzskou automobilkou sdílí společnou techniku. Norma Euro 5 vstoupila v platnost po 1. září roku 2009, v případě pochybností je údaj uveden v technickém průkazu vozidla.
Fakt, že naftu B10 akceptují právě francouzské značky, nepochybně souvisí se specifickou situací v zemi. Francouzské úřady totiž toto palivo schválily k užívání už před dvěma lety a na velkých čerpacích stanicích je běžně k mání.
Majitelé jiných než francouzských aut by tak právě ve Francii měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, jaké palivo tankují. Namísto často nesrozumitelných obchodních názvů na stojanu je třeba hledat povinně umístěnou nálepku, která o skutečném procentu biopaliva informuje přesně. A současným standardem v Evropské unii je nafta nesoucí úřední označení B7.
Do vozů Škoda se B10 nehodí
S naftou B10 si tak zatím nerozumějí ani škodovky, automobilka na dotaz redakce Aktuálně.cz odpověděla, že "v současné době vyráběné modely Škoda s dieselovými motory jsou schváleny pro provoz s naftou B7 podle normy EN590".
Zdrženlivě se ke snášenlivosti nafty B10 staví i Mercedes. Josef Hlávka z českého zastoupení značky na dotaz uvedl, že k tomuto palivu nejsou v Evropě zatím k dispozici žádné servisní informace.
Větší důvěru mají automobilky v parafinickou motorovou naftu nesoucí označení XTL. Jde o anglickou zkratku "X to Liquid", kdy se nafta získává přeměnou libovolné suroviny v kapalinu. Syntetická paliva lze získat z uhlí, zemního plynu nebo s pomocí elektřiny z vody a CO2, ale taková výroba nedává v současnosti ekologický ani ekonomický smysl.
Mnohem častěji tak parafinická nafta vzniká z hydrogenačně rafinovaných rostlinných olejů (HVO). Obvykle jde o použitý kuchyňský olej, někdy se také využívá olej palmový. Tuto naftu lze použít mimo jiné u současných čtyřválcových motorů koncernu Volkswagen včetně vozů Škoda. V každém případě musí být její užití posvěceno výrobcem, i tento údaj lze najít na vnitřní straně dvířek nádrže.