Dotace na nový automobil pouze s elektrickým pohonem dosáhne 5000 eur (135 000 korun), u hybridů to bude 3000 eur (81 000 Kč). Přímo při koupi dostane zájemce jen část příspěvku, zbytek mu bude vyplacen v průběhu dalších dvou let od registrace vozu.
"Je to první vážný a konkrétní krok na podporu elektromobility na Slovensku. Inspirovali jsme se známým projektem šrotovného a chceme dostat na naše silnice více elektromobilů, aby jejich počet dosáhl potřebné kritické hranice. Naším cílem je pomoci změnit módní trend v každodenní realitu," uvedl k projektu slovenský ministr hospodářství Peter Žiga.
Základní podmínkou získání dotace bude, aby zájemce koupil nový automobil prodávaný na Slovensku ve verzi plug-in neboli s možností dobíjet baterii ze zásuvky. Tyto automobily jsou totiž schopné provozu na čistě elektrický pohon. O příspěvek bude možné požádat přímo u prodejce. Projekt se týká osobních a malých nákladních automobilů.
Slovensko má 5 milionů obyvatel, ale v současnosti je zde registrováno jen tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. Podle ministerstva je největší překážkou jejich rozšíření vysoká cena a relativně omezená použitelnost kvůli dojezdu a doby potřebné na dobití akumulátorů.
V České republice ministerstvo životního prostředí rozdělí 100 milionů korun na dotacích pro obce a kraje na nákup vozidel s alternativním pohonem. U elektromobilů bude podpora pro osobní automobily do 3,5 tuny činit 220 000 Kč, u plug-in hybridů 200 000 Kč a u vozů na CNG 50 000 Kč.
Rozhodnutí o dotacích na ekologické automobily pro soukromníky a podnikatele vláda zatím odložila. Problémem je, ze kterého zdroje by totiž byla uplatněna. Myšlenka, že by to mohly být peníze ze Státního fondu životního prostředí, se MŽP vůbec nelíbí.
Elektromobily (například BMW i3, které vidíte na obrázku) jsou velmi lehce ovladatelné, v městském provozu hbité a jejich technologie je dotažena do nejmenších detailů. Problémem je omezený dojezd (okolo 100–200 km) a velmi vysoká cena, která se pohybuje nad hranicí 700 tisíc korun za model srovnatelný s konvenčním automobilem se spalovacím motorem nižší střední třídy (například Volkswagen Golf nebo Ford Focus).