Slavné české auto milovali i králové, zarazil ho Hitler

Radek Pecák Radek Pecák
19. 8. 2012 12:00
Tatra 87 budila při svém představení v roce 1937 úžas
Foto: Radek Pecák

Ve své době budilo toto auto skoro tak velkou pozornost až úžas, jako později slavný Citroën DS 19. Tento aerodynamický vůz se světu představil v roce 1937, tedy před 75 lety. Navazoval na předcházející kopřivnický automobil stejné koncepce - typ 77. Dva prototypy Tatry 87 sice vznikly už o rok dříve a sériová výroba začala až v roce 1938, přesto je možno rok 1937 brát jako oficiální rok zrodu této automobilové legendy.

Dodnes je Tatra 87 zejména pro své tvary a celkovou koncepci konstrukce obdivována na nejrůznějších veteránských přehlídkách a soutěžích. V mezinárodním měřítku jde určitě o nejvyhledávanější veteránský vůz celé československé automobilové historie.

Kdo byl Hans Ledwinka

  • Narodil se 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu
  • Zemřel 2. března 1967 v Mnichově
  • V kopřivnické továrně působil s krátkými přestávkami od roku 1897 až do roku 1945
  • Zavedl koncepci automobilu s centrální nosnou rourou a vzduchem chlazeným motorem
  • Po druhé světové válce byl za spolupráci s Němci odsouzen
  • Po propuštění z vězení odešel do Německa
  • Je členem síně slávy evropských automobilových konstruktérů

 

Jejím duchovním otcem je Hans Ledwinka, rakouský rodák a dlouholetý zaměstnanec Nesselsdorfer Wagenbau-Fabrik-Gesselschaft, kde se dokonce podílel už v roce 1897  na výrobě prvního československého automobilu typ Präsident.   

Předchůdcem byla těžší a pomalejší Tatra 77
Předchůdcem byla těžší a pomalejší Tatra 77 | Foto: Radek Pecák

Před dvěma roky se v anketě listu New York Times stala Tatra 87 veteránským automobilem roku v USA. Je také ve sbírce mnoha prestižních automobilových muzeí i soukromých osobností, například moderátora Jay Lena.

Němci ji měli v oblibě

Tímto autem ale jezdil i egyptský král Faruk, spisovatel John Steinbeck, závodnice Eliška Junková, letecký konstruktér Ernst Heinkel a generál Erwin Rommel.

Největší ohlas však měla Tatra 87 v letech 1947-50, kdy s ní cestovatelská dvojice Hanzelka a Zikmund podnikla výpravy do jižní Ameriky a Afriky. 

Technickým základem byl vzduchem chlazený motor (ale umístěný vzadu) a centrální nosná roura
Technickým základem byl vzduchem chlazený motor (ale umístěný vzadu) a centrální nosná roura | Foto: Radek Pecák

Osobní automobily Tatra se mohly v Kopřivnici vyrábět i po okupaci Československa nacisty. Ovšem brzy vyšlo najevo, že si silnou a rychlou Tatru oblíbili důstojníci Wehrmachtu a řada jich při haváriích nalezla smrt. Na vině ale nebyl vůz, nýbrž obvykle alkohol a přecenění řidičských schopností. Tatra 87 byla totiž schopna vyvinout rychlost až 160 kilometrů v hodině, což byla v té době rychlost na sériově vyráběný vůz dosti značná. Proto byla výroba Tatry 87 tehdy zastavena a mohla pokračovat až po válce. V mezidobí mohla kopřivnická automobilka produkovat pouze náklaďáky.

Do roku 1950 se jich vyrobilo přes tři tisíce.

Předchůdcem byla Tatra 77

Důvodem rychlosti "aerotatry" byla nízká hmotnost a skvělý součinitel aerodynamického odporu. Vývoj karosérie této tatry i jejího předchůdce (modelu 77) probíhal v aerodynamickém tunelu, kde se jinak připravovala letadla. Motor byl uložen vzadu, pod žebrovitou kapotou, z jejíhož středu vybíhá velká stabilizační ploutev.

Interiér byl dobře zpracován
Interiér byl dobře zpracován | Foto: Radek Pecák

Proto k dosažení těchto rychlostí stačil i poměrně slabý osmiválcový třílitrový motor o výkonu 75 koní. Teprve v posledním roce výroby se do vozu dostal motor pro budoucí "šestsetrojku", který měl 95 koňských sil. S ním pak auto jelo i  přes 170 kilometrů v hodině.

Přitom zákazníci si pochvalovali i nízkou spotřebu. Ta se u tohoto automobilu pohybovala kolem 12 litrů na sto kilometrů, zatímco vozy konkurence spotřebovávaly během stejně dlouhé jízdy běžně 20 litrů benzínu. 

Na skvělou aerodynamiku upozorňovala i doborá reklama
Na skvělou aerodynamiku upozorňovala i doborá reklama | Foto: Tatra

Po válce byla také modernizována karosérie, původně vyčnívající světlomety byly zapuštěny do kapoty. Pak už se k ní ale běžní občané těžko dostávali, byla přednostně určena pro potřeby vládních orgánů. A tak v ní bylo možné spatřit například Antonína Zápotockého i samotného Klementa Gottwalda.

Výbava automobilu byla poměrně bohatá a odpovídala zařazení do luxusnější třídy. Například skla byla bezpečnostní, sedadla umožňovala lůžkovou úpravu a dodávalo se i autorádio.

 

Právě se děje

Další zprávy