Jak velký skok udělala nová Škoda Octavia? Detailně jsme ji porovnali s předchůdcem

Jan Matoušek Jan Matoušek
15. 11. 2019 6:02
Nejlepší Octavia všech dob. Přesně tak označuje čtvrtou generaci stěžejního modelu Škoda její šéf Bernhard Maier. A při pohledu na zcela jiný design exteriéru i interiéru nebo možnosti konektivity a asistenčních systémů se vlastně tomuto prohlášení ani nelze divit. Přesto jsme novinku, alespoň na papíře, postavili bok po boku s dosluhujícím předchůdcem. Jak moc vyniknou změny nové generace?

Pod kapotou

V motorovém prostoru se toho mezigeneračně zase tolik neodehrálo. Přinejmenším ne na první pohled. Benzinové motory jsou tři - 1.0 TSI, 1.5 TSI a 2.0 TSI. Jenomže litr i patnáctistovka pochází z nové řady Evo, což znamená, že jsou připraveny být i mild-hybridy. O nich ale něco až na další kartě, teď zpět ke klasickým benzinovým motorům.

Litrový tříválec mezigeneračně o 4 kW oslabil a má tak 81 kW. 1.5 TSI s vypínáním válců zůstala na svých 110 kW, v obou případech je k dispozici manuální šestistupňová převodovka. Na 140 kW zůstal i dvoulitr, který se ale nabízí už jen jako čtyřkolka se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Doposud bylo přitom možné zvolit si i pohon pouze přední nápravy.

U turbodieselů je změn více. Především ve všech případech jde o jednotku 2.0 TDI Evo. Z nabídky tedy vypadla základní šestnáctistovka TDI. Označení Evo znamená, že má motor dva katalyzátory, přes které dochází ke vstřikování kapaliny AdBlue. V praxi to znamená výrazné snížení emisí oxidů dusíku NOx.

Přejdeme-li na výkonové varianty, tak ty mají 85, 110 nebo 147 kW. Základ tedy odpovídá dřívější 1.6 TDI, prostřední verze zůstala výkonově stejná a nejvýkonnější turbodiesel posílil o 12 kW. Oba slabší motory mají na výběr manuální nebo automatickou převodovku DSG, nejsilnější se dodává jen s DSG a pohonem všech kol. Čtyřkolku s automatem má i verze se 110 kW. Opět se to tedy mezigeneračně moc nezměnilo.

Stejně jako u třetí generace platí, že až verze od 110 kW mají vzadu propracovanější víceprvkové zavěšení. Také půjde jako doposud zvolit podvozek s adaptivními tlumiči, případně o 15 mm snížený sportovní podvozek, nebo naopak o 15 mm zvýšený podvozek v rámci paketu pro špatné cesty.

 

Právě se děje

Další zprávy