"Z důvodu válečného konfliktu na Ukrajině pochopitelně došlo na zasaženém území k uzavření některých výrobních závodů a téměř úplně je omezena logistika přes hranice. Firma Škoda má ovšem na Ukrajině některé přímé dodavatele i subdodavatele. Celkem se jedná o 13 výrobců," uvedly odbory.
Enyaq iV se vyrábí na stejné lince jako model Octavia, jehož výroba pokračuje. Z linky ale sjíždějí neúplné vozy kvůli chybějícím výplním dveří po lednovém požáru ve společnosti Grupo Antoli v Mladé Boleslavi, která je jedním z dodavatelů Škody.
Již v tomto týdnu podle odborů přibývají zrušené směny, horší situace bude v příštím týdnu. "Opět jsme pro dotčené zaměstnance vyjednali překážku v práci ve výši 80 procent průměrné mzdy, což představuje denní výdělek," uvedl předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík.
Kabelové svazky jsou přitom jedním z nejkritičtějších komponentů, které z Ukrajiny do Evropy proudily. Pro auto jsou nezbytné, může jich v něm být klidně pět kilometrů. Východoevropská země stála za sedmi procenty veškerých dodávek, uvádí s odvoláním na analytickou společnost Alix Partners oborový magazín Automotive News Europe.
Do země s vidinou menšími náklady na schopnou pracovní sílu zamířily německé společnosti Leoni, Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl, SEBN nebo japonské Yazaki.
Celkem mělo na Ukrajině působit 22 automobilových dodavatelů, mají zde 38 továren a zaměstnávali na 60 000 Ukrajinců. Ne všichni však vyráběli kabelové svazky. Dva závody tu měl například irský výrobce součástek Aptiv.
Škoda nyní hledá dostupné alternativy dodávek dílů, které by pomohly zabránit nepříznivým dopadům na výrobu v Česku. Podle hlasů z autoprůmyslu ale hledání alternativních zdrojů nebude rychlé, může trvat měsíce. Dodavatelské společnosti musí najít kapacitu jinde, zajistit prostor, mechanizaci a výrobní nástroje, pracovní sílu a potřebné finanční zdroje.
Výpadky dodávek ostatně potkávají i další výrobce. Volkswagen zastavil výrobu ve svých východoněmeckých závodech v Cvikově a Drážďanech, v Poznani a Vřesně v Polsku, Porsche ke stejnému krkou přistoupilo v Lipsku, BMW odstaví závody Mnichov, Dingolfing a Oxford. Další mohou následovat.