Podle předběžných informací má výroba Fabie Combi skončit v průběhu listopadu tohoto roku, to by Škoda měla dovyrobit poslední z objednaných kusů. Od pondělí 24. ledna již ale auto nejde zadat do výroby.
"V průběhu podzimu 2022 dojde k ukončení výroby modelu Fabia Combi. Z tohoto důvodu již došlo či bude postupně docházet také k ukončení příjmu objednávek tohoto modelu na jednotlivých trzích v závislosti na dostupnosti vozů v daném regionu a množství přijatých objednávek. V České republice jsme ukončili přijímání objednávek nyní," uvedl pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína. Vloni uvedená čtvrtá generace Fabie již praktičtější verzi kombi nedostane.
Vloni tvořily kombíky podle iDNES.cz více než polovinu registrovaných Fabií, letos by toto číslo mělo být ještě větší. Fabia, doprodávané kombi a vloni uvedená čtvrtá generace, se také vloni stala vůbec nejprodávanějším modelem v Česku a byla čtvrtým nejoblíbenějším vozem mezi soukromými (nefiremními) zákazníky.
"Fabia Combi je od samého začátku výroby skvělé auto, které oslovilo jak zákazníky z řad firemní klientely (stavební firmy, obchodní zástupci), tak i zákazníky ze soukromého sektoru," popisuje charakter zájemců o Fabii Tomáš Jungr, vedoucí prodeje značky Škoda ve společnosti AutoPalace na pražském Spořilově.
"Auto mělo na českém i evropském trhu silné postavení díky skvělému poměru cena/kvalita/užitná hodnota. Mrzí nás, že její výroba nebude pokračovat," komentuje Martin Feller, vedoucí prodeje ve společnosti Louda Auto.
Celkem by se pro Česko mělo vyrobit ještě asi 7000 "dlouhých Fabií". Celá řada z nich již má svého majitele, avšak pro ty, kteří tento dostupný kombík chtějí, ještě není zcela pozdě. Prodejci Škody mají k dispozici něco málo přes sto skladových kusů a i mezi auty zadanými do výroby jsou podle všeho další "skladovky", které budou nabídku dealerů postupně doplňovat. Konfigurace také nemusí být zcela pevné, u aut zadaných do výroby lze s určitým předstihem jejich specifikaci měnit. "V případě zájmu o vůz doporučujeme co nejdříve kontaktovat nejbližšího autorizovaného prodejce, který zákazníkovi sdělí všechny detaily," radí Jína s poptávkou neotálet.
Jeho slova potvrzuje Tomáš Jungr z AutoPalace. "Skladových vozů již není mnoho. Řadu aut zadaných do výroby předěláváme na zákaznické konfigurace. Obracejí se na nás dokonce i firmy, které standardně využívají služeb jiného obchodníka. Jsme tak jeden z mála dealerů, který ještě disponuje nějakými volnými vozy," vysvětluje situaci.
Další dealeři už nemohou vyjít vstříc. "Model už máme jako nový zcela vyprodaný. Kdo by měl o Fabii Combi zájem, může se podívat do nabídky našich center ojetých vozů. Často se tam objevují i zánovní exempláře," říká Feller. Očekává, že zájemci budou v jeho dealerstvích volit náhradní modely, které Fabii Combi alespoň částečně nahradí. Jmenuje Škodu Scala, Dacii Jogger, Dacii Duster nebo Hyundai i30 kombi.
Tomáš Jungr si myslí, že Scala dokáže Fabii Combi nahradit jen částečně. "Vždy rozhoduje požadavek na objem zavazadlového prostoru. Obávám se, že s odchodem modelu Fabia Combi o nějaké zákazníky bohužel přijdeme," tvrdí.
Poptávka po Fabii Combi se projeví v autobazarech. Podle Fellera již nyní auto patřilo k těm s nejnižším poklesem ceny na českém trhu. "Fabia je podle našich statistik v Česku třetím nejprodávanějším ojetým autem. Poptávka již vloni překonávala nabídku, což již vloni vedlo k nárůstu cen," říká Jakub Šulta, šéf on-line tržiště s vozy Carvago. Do budoucna by si Fabie Combi měly nadále držet cenu a očekává se i její další růst.
Vloni střední cena ojetých Fabií vzrostla o deset procent, ještě více pak v případě naftových verzí s motorem 1.4 TDI/66 kW, které v Německu vyskočily cenově dokonce o třetinu. Podle Šulty v Německu obecně zdražují naftové ojetiny, protože klesá podíl nových dieselů. "Částečně je to dáno silným zájmem o tento model v zemích střední a východní Evropy včetně Česka, kam se ojeté vozy z Německa často vyvážejí," doplňuje.
Cena ale neporoste donekonečna. "Bude nějaký strop, přes který cena vozu již nepůjde. Bude to cenová relace, kdy už si lidé raději připlatí za vůz vyšší třídy," předpovídá vedoucí prodeje ojetých vozů v AutoPalace Spořilov Petr Novotný. Následně podle něj Fabie začnou mizet z českého trhu, jako se to stalo s modely Roomster nebo Citigo.
Vedení Škody o zastavení vývoje čtvrté generace Fabie Combi rozhodlo vloni, reagovalo tak na chystanou přísnou emisní normu Euro 7 a také nutnost investovat volné prostředky do vývoje dalších elektromobilů. Čtvrtá generace měla na trh dorazit v roce 2023.
S ohledem na zpřísněnou emisní normu mají podle informací Aktuálně.cz nahnutou budoucnost i další menší škodovky postavené na platformě MQB-A0, tedy klasická Fabia, Scala a Kamiq. Jejich technický základ neumožňuje elektrifikaci a jejich nízká cena zabraňuje tomu, aby se u nich daly nasadit drahé, ale nutné systémy čištění výfukových plynů.
Škoda se také soustřeďuje na vývoj nových elektrických modelů, plánuje tři elektromobily, menší než model Enyaq. Jedním z nich by měl být i elektrický nástupce Fabie. Šéf vývoje Johannes Neft dříve pro Aktuálně.cz uvedl, že by se mělo jednat o crossover s vnitřním prostorem kombíku. Reálně bude takové auto na trhu přibližně v roce 2025.