Test modernizované Škody Fabia Combi. Praktické auto s tříválcem, který má své limity

Eva Srpová Eva Srpová
17. 10. 2018 12:00
Fabia se letos začala prodávat v omlazeném vydání. Poznáte to hlavně podle předních světlometů, důležitější je ale to, že má lepší výbavu než dřív a neztratila nic z reputace praktického univerzálního auta. Pořídíte ji výhradně s tříválcovými motory, zkoušeli jsme slabší přeplňovaný "litr". Bude na kombík stačit?
Fabia je stálicí v českých garážích. Často ji lidé volí jako rodinné auto, ačkoli spadá do nižší prostorové kategorie.
Fabia je stálicí v českých garážích. Často ji lidé volí jako rodinné auto, ačkoli spadá do nižší prostorové kategorie. | Foto: Eva Srpová

Aktuální třetí generace Škody Fabia přišla na trh v roce 2014, po čtyřech letech došlo na facelift. Má modernější design, osekanou nabídku motorů a také se rozšířil seznam výbavy.

Inovovaná Fabia zdražila, je však fér připomenout, za co všechno se teď nepřiplácí. LED denního svícení je v základu, od třetí výbavy jsou světlomety vpředu i vzadu plně diodové. Do standardní výbavy je zahrnuta i manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu a zpětná zrcátka.

Podstatné změny se ale udály v ceníku, resp. v motorovém prostoru. Fabii u pořídíte výhradně jen s benzinovými tříválcovými agregáty o objemu jeden litr. Základem je 1.0 MPI o výkonu 44 nebo 55 kW, nad ním je na výběr 1.0 TSI, tedy také litrový motor se třemi válci, avšak s přeplňováním.

TSI je k dispozici ve dvou výkonových variantách, buď se 70 kW a 160 Nm, nebo v silnější verzi se 81 kW a 200 Nm. Diesel už ve Fabii definitivně skončil. Model musí splňovat přísnější emisní normy, i proto automobilka paletu motorů tak osekala. O diesel navíc nebyl příliš velký zájem.

Agregát TSI prošel úpravami, má například filtr pevných částic. (veškeré informace o něm se dozvíte zde). Došlo ale i na "přemapování", kdy je výkonová špička k dispozici ve vyšších otáčkách, a tak se projev motoru v porovnání s verzí před faceliftem trochu liší.

Už jsme krátce zkoušeli krátkou Fabii, tentokrát máme k dispozici Combi. Je jen o 14 tisíc korun dražší než hatchback a má o 200 litrů v kufru víc, dohromady 530 litrů v základu. Je to tedy slušná porce prostoru. S nejslabším motorem se 44 kW se ale Fabia Combi nenabízí, což je ve finále jen dobře. S naloženým kombíkem by měl tak slabý motor co dělat.

Diodové světlomety subjektivně zvedají v očích okolí cenu auta.
Diodové světlomety subjektivně zvedají v očích okolí cenu auta. | Foto: Eva Srpová

To ostatně mělo i slabší TSI, které jsme zkoušeli. Motor se svým projevem trochu podobá menším dieselům. Má totiž větší prodlevu v reakcích na plyn v nižších otáčkách. Zkrátka mu trvá, než zabere. Když se ale ocitne v těch správných, zabírá velmi čile a srdnatě. Pak ale přijde poměrně rychlé ochabnutí.

Když tedy motor držíte v ideálním otáčkovém spektru, je to svižné a řidičsky nenáročné auto. Podtáčení mu ale vyloženě nesvědčí, navíc je pak velmi cítit, že výkonu tu není nazbyt, zejména v případě kombíku, kdy je větší pravděpodobnost, že v autě nebude cestovat řidič sám. 

Technické údaje: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI/70 kW

Výkon: 70 kW v 5000-5500 ot./min.
Točivý moment: 160 Nm při 1800-3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 185 km/h
Zrychlení: 10,9 s
Udávaná spotřeba: 4,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1152 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530/1395 l
Cena od: 308 900 Kč (verze Active)
Cena testované verze Style: 358 900 Kč

Chování motoru vede i k tomu, že ho raději držíte ve vyšších otáčkách a na vyšší stupeň přeřazujete později. I tak je ale spotřeba slušná, drží se zhruba do sedmi litrů, na cestě se čtyřmi lidmi na palubě jsme svižně jezdili za 7,7 l na 100 km.

Fabia je nadprůměrně prostorné auto. Dobře se v ní sedí a je z ní i bezproblémový výhled. Tři lidé vzadu moc nepohoví, na kolena je také místa tak akorát. S ohledem na to, že se řadí mezi malé vozy, jsou její schopnosti, které často přísluší spíše autům o třídu větším, výjimečné.

Nejvíc si na ní ceníme kufru, který díky mnoha robustním háčkům i přihrádce na menší věci potěší všechny, kteří mají rádi pořádek a nechtějí věci do kufru jen tak ledabyle naházet. Tady vládne řád. A vejde se sem toho opravdu spoustu.

Fabia Combi je de facto vymírajícím druhem, malých kombíků je na trhu jako šafránu. V podstatě nemá početnou konkurenci, pokud vyřadíme menší SUV, už se dá porovnat jedině s Renaultem Clio Grandtour, který ale není zdaleka tak praktický a prostorný. Porovnání s Cliem ale i levnější Dacií Logan MCV a Fiatem Tipo (nejdostupnějším kombi nižší střední třídy) naleznete zde.

Kolují zvěsti o tom, že i tento mladoboleslavský mohykán, který se na dlouhá léta zabydlel v českých garážích, v budoucnu skončí. Fabii Combi zřejmě nahradí následovník Rapidu Spaceback, Škoda Scala.

I když bychom si pod kapotou modelu představovali potentnější motor, který by nebylo potřeba tolik vytáčet, celkově jde o velmi povedený vůz, který navzdory tomu, že spadá do kategorie malých aut, bez větších omezení zastane i roli rodinného vozu.

Pokud má skutečně vozit více lidí a náklad, nejsilnější varianta TSI bude přece jen vhodnější. Tu lze ale pořídit až od výbavy Ambition za 344 900 Kč, takže stojí na korunu přesně jako Rapid Spaceback se stejným motorem. Tahle auta si zkrátka lezou do zelí.

Fotografie testované Škody Fabia Combi po faceliftu zde:

Na přehled všech kombi do 350 000 Kč se pak můžete podívat tady.

 

Právě se děje

před 45 minutami

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 57 minutami

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy