Několik desítek tisíc lidí čeká na dodání objednané Škody a lhůty se zatím nezkracují. "Na auto se aktuálně čeká od pěti do čtrnácti měsíců," přiznává Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto. Nadále platí, že nejkratší lhůtu má elektromobil Enyaq iV. Jemu dává automobilka přednost ze dvou důvodů, s větším počtem prodaných aut si zlepšuje bilanci emisí u prodaných aut a také na něm má největší marži.
Situace se však zlepšila, pomáhá i to, že automobilka na konci prosince a v prvním lednovém týdnu letošního roku pozastavila výrobu a v továrnách místo toho dokončovala rozpracované vozy, které musela od loňského jara odstavovat na pronajaté plochy a parkoviště v okolí svých závodů.
Automobilům chyběly čipy a jiné nedostatkové díly. "Nyní máme na plochách už jen posledních několik set aut. Doufáme v to, že se situace s polovodiči bude ve druhé polovině letošního roku pomalu stabilizovat," dodává Maláček.
Škoda Auto loni prodala na českém trhu podle statistik Svazu dovozců automobilů 70 946 aut, zhruba o čtyři tisíce méně než v roce 2020. Prodejní odhady na letošní rok má spíše opatrné, podle Maláčka by automobilka ráda prodala asi o 2000 vozů více než loni.
Vedle střízlivých prognóz Škoda také na tiskové konferenci připomněla, jaké modely začne letos prodávat. Na jaře přijde na řadu faceliftované SUV Karoq. Ten se měl k prodejcům dostat už loni na podzim, problém s polovodiči ale odsunul uvedení až na letošek, podobné je to i s modernizovaným Kodiaqem.
Koncem února se představí kupé verze elektromobilu Enyaq iV, letos se ještě uvede na trh Fabia Monte Carlo. Maláček zároveň na dotaz, jestli Škoda v brzké době opět zdraží, jak se ostatně loni stalo několikrát, neříká kategorické ne. "Minimálně o inflaci zdražovat budeme muset. Už dříve jsme uvedli, že musíme reagovat i na zvyšující se nároky s ohledem na emise či bezpečnostní výbavu," dodává. Kdy a o kolik přesně, ale uvést nechce.
Škodovky jako ojetiny
Automobilka také zveřejnila prodejní výsledky programu certifikovaných ojetin Škoda Plus. Loni prodala zhruba 56 tisíc aut, letos neočekává výrazný nárůst. Škoda Plus je lídrem na českém trhu s ojetinami.
"Udržet stávající čísla ale bude ve skutečnosti to nejtěžší. Hledáme teď proto nástroje, jak zajistit vyšší počet ojetin do programu, posílili jsme výkup. Velká většina námi nabízených aut pochází z českého trhu," vysvětluje Jiří Maláček.