Ženeva – Design škodovek neprojde revolucí, ale evolucí. Z konceptu Škoda Vision C, který automobilka představila na ženevském autosalonu, si nová fabia vezme jen maličkosti, zato superb mu bude podobný hodně.
Některé atraktivní prvky, které Škoda Auto předvádí na ženevském konceptu, se nepředstaví v žádném sériovém modelu Škoda. S určitou lítostí to přiznává šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Jozef Kabaň.
Například kliky dveří, které jsou zarovnány s povrchem karosérie a teprve po přiblížení ruky vyskočí a umožní otevření vozu. „I kdyby se mi stokrát líbily, prostě si nemůžu vzít na svědomí, že například při nehodě k vozu přijde někdo zvenčí a nedokáže automobil otevřít a pomoci posádce. To prostě nejde, bezpečnost je mnohem důležitější než design,“ říká Kabaň.
Podobné to je také u vnitřních ozdobných lišt z českého křišťálu, které by při rozbití mohly pořezat posádku. Tento prvek má přitom škodovácký šéfdesignér ve velké oblibě, už jej využil i při svém prvním konceptu Vision D před třemi lety rovněž v Ženevě. Nicméně stále uvažuje o tom, že by se někde v omezené míře využít dal.
Evoluce, ne revoluce
Jozef Kabaň v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz nepřímo přiznal, že budoucí superb i přesto přinese mnoho prvků společných se ženevským konceptem. "Pokud bych měl vedle sebe nakreslit budoucí superb a zmíněnou studii, příliš by se jednotlivé linie od sebe nelišily. Na druhou stranu, v něčem je oproti Vision C nový superb odvážnější, v něčem je to zase naopak,“ říká.
Nový superb by se měl podle informací online deníku Aktuálně.cz představit na přelomu tohoto a příštího roku.
Podobné ostré a dynamické linie ze studie převezme i chystané velké SUV. „Mělo by být ale ještě dynamičtější, protože to zájemci o tuto kategorii aut vyžadují,“ upřesnil designér.
Řešení představená na studii - například tvar světlometů a celé ztvárnění zadní části vozu - mohou vést k přesvědčení, že Škoda mění designový styl nastolený před třemi roky, a který byl pak využit při vytváření rapidu a současné generace octavie. Podle Kabaně tomu tak není.
„Prostě přišel čas na evoluci, nehledě na to, že určité modely či modelové řady mají nárok na vlastní styl. Například právě octavia a rapid jsou sice méně emocionální než koncept Vision C, nicméně přesto působí na okolí dostatečně sebevědomě a vůbec ne konzervativně," říká.
Zacílíme i na mladší
Design fabie, která bude z chystaných nových modelů Škody připravena vstoupit na trh jako první už v letošním létě, by pak měl podle Kabaně přitahovat i mladší zákazníky než dosud. „Na druhou stranu, stále to musí být a bude Škodovka se svojí typickou nabídkou velkého prostoru a chytrých řešení,“ dodává Kabaň.
Auto dostane podle jeho názoru velice atraktivní záď. “Komu se líbí zadní část Vision C, tomu se bude určitě líbit i zadní část fabie,“ slibuje. I u ní zůstane zachován typický rozpoznávací prvek škodovek, totiž svítící písmeno C.
Zákazníci pak dostanou možnost si fabii mnoha různými způsoby přizpůsobit vlastním vkusu a stylu - díky použití barev v exteriéru i interiéru. „Určitě bude nadále možnost mít karosérii lakovanou dvoubarevně,“ říká Kabaň.
Šéfdesignér hovořil v Ženevě i tom, že Škoda nebude navenek výrazně designově odlišovat automobily s alternativními typy pohonu. Důvod je podle něho prostý. „Takové vozy si kupují lidé kvůli zcela jiným přednostem, například kvůli technice, ale i kvůli prosté snaze ušetřit,“ vysvětluje.