Řešení otázky budoucnosti Wolfsburgu je jedním z vyústění souboje mezi Diessem a odbory, potažmo jejich prodlouženou rukou v osobě Stephana Weila. Diess u dozorčí rady žádal oficiální vyjádření podpory pro svoji reformu koncernu VW, která je spojena s úsporou nákladů a přechodem k elektrifikaci a digitalizaci nabízených aut.
Diessovy požadavky mimo jiné zahrnovaly předčasné prodloužení smlouvy až do roku 2025 a možnost obsadit uvolněná místa v představenstvu (uvolnily se pozice finančního ředitele a šéfa nákupu) svými lidmi. Z prvního požadavku nakonec musel slevit, své vyvolené ale do představenstva dosadit smí.
Dozorčí rada pak dále rozhodla o tom, že koncern nepošle italské značky Lamborghini a Ducati na burzu (což de facto znamená jejich prodej), a že pokud při šetření dojde k propouštění, může jít pouze o ukončování pracovních poměrů z důvodu odchodu do důchodu.
Odpovědí na Weilův požadavek je pak nový plán budoucnosti Wolfsburgu. Podle agentury Bloomberg ho již Diess představil na interní koncernové konferenci.
Jeho cílem je udělat z největší automobilové továrny na světě, která ročně vychrlí na 800 tisíc Golfů, Tiguanů a spol., nejmodernější závod v koncernu. Fabrika bude modernizována na výrobu nejmodernějších elektrických aut, dostane nejnovější výrobní nástroje i software. Cílem je dorovnat se technologií výroby Gigafactory, kterou staví americká Tesla poblíž Berlína.
Díky změnám by se čas potřebný na výrobu jednoho auta měl ve Wolfsburgu zkrátit na deset hodin, což je asi polovina toho, kolik tam v současné době zabere jeden Golf. Z koncernového ústředí by se měla stát průkopnická továrna s vysoce automatizovanou výrobou elektromobilů, kde bude vznikat i elektrická vlajková loď značky VW.
Bez bližšího upřesnění má jít o vůz, který svou povahou bude odpovídat plánu nazvanému Artemis, ten má v koncernu na starosti Audi a jeho výsledkem mají být elektrické vlajkové lodi značek Audi, Bentley a Porsche.
Podobné plány znamenají příměří v boji o pevnost Wolfsburg, kde Diess chce rozbít staré a zakořeněné struktury, aby mohl dosáhnout svých cílů. Posun výroby aut ve Wolfsburgu na úroveň, o níž mluví Elon Musk v Berlíně, ale nebude jen tak.
Tesla pro zefektivnění výroby svého klíčového středně velkého SUV Model Y pracuje na inovativním výrobním procesu. Velké celky karoserie mají nově vznikat v obrovských vysokotlakých odlévacích strojích. Musk je nazval Giga Press a v Berlíně jich chce mít rovnou osm. Dodá je italská firma Idra Group.
Německá varianta Modelu Y tak bude mít podle Muska kompletně přepracovanou základní konstrukci. Celá zadní část skeletu karoserie by měla být jedním velikým odlitkem, a to včetně podélných výztuh. Odklon od tradičních výlisků, které jsou následně spojovány dohromady, má výrazným způsobem snížit množství dílů skeletu karoserie. "Snížíme ho ze 70 na čtyři a pak na jeden," nechal se slyšet Elon Musk.
Podobné stroje mají Tesle pomoci nejen zkrátit výrobní čas, ale také produkci elektromobilů zlevnit. Některá zahraniční média dokonce spekulují o tom, že by to mohlo Tesle otevřít možnost postavit první skutečně dostupný model, který by mohl soupeřit s nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, Renaultem Zoe.
Celé řešení má však jeden zásadní uživatelský problém. Auta vyrobená z jednoho jediného odlitku nebude možné za rozumné peníze opravovat například po havárii.