Mladá Boleslav - Winfried Vahland je šéfem automobilky Škoda od září. Tedy dva měsíce.
Za tu dobu stihl několik oficialit, například oslavit výročí nástrojárny v Mladé Boleslavi, vyhlásit smělý plán do deseti let zdvojnásobit současnou produkci škodovky, a také zažít několik mediálních afér.
Winfried Vahland proto některé věci vysvětloval na setkání s novináři. Zde je několik okruhů, o kterých se mluvilo:
Vztah k Volkswagenu
Vahland znovu zopakoval, že Škodovka nemá žádný zákaz ohledně přípravy výroby nové generace superbu, který podle některých německých médií ubírá zákazníky, kteří by si jinak kupovali Volkswagen Passat. "Nový superb bude, stejně jako kombi," řekl k tomu Vahland.
Šéf Škody také popřel, že by měla Škodovka zákaz čerpat různé technologické novinky z vývoje koncernu. Na druhou stranu však přiznal, že výbava budoucích Škodovek bude zřejmě o něco chudší. "Nikde není psáno, že my bychom museli mít tyto technologie v našich autech jako první," řekl.
S tím souvisí i postavení Škodovky uvnitř koncernu. "Doby, kdy Škoda byla levným Volkswagenem, už jsou pryč. Máme vlastní image, které je jasně charakterizováno sloganem Simply Clever," prohlásil Vahland. Důvodem, proč Škoda bude urychleně investovat do zvyšování výroby a zavádění nových modelů, je podle dobře informovaných zdrojů ve Škodovce jediná věc: Volkswagen potřebuje zbraň, aby se mohl postavit vítězi krize, kterým je korejský Hyundai. A tou zbraní má být právě Škoda.
Nové Škodovky
"Doufám, že ano," odpověděl Winfried Vahland na novinářský dotaz při setkání, zda je pravděpodobné, že Škoda bude mít za deset let deset modelových řad. Jisté je, že již na jaře se představí malé auto vyráběné společně se sesterským Volkswagenem a Seatem v Bratislavě a již na podzim se možná ukáže velké levné auto pro lidi, kterým je fabia malá a octavia příliš luxusní. Pak se bude zřejmě pracovat ještě na jednom sportovně užitkovém voze a zřejmě i na voze pro více pasažerů než je pět.
Vahland zatím elektromobilům příliš nevěří a Škodovka zatím podle něho nepřipravuje vlastní vůz s koncepcí typického elektromobilu. "My zatím řešíme, který vůz naší palety bude nejvhodnější pro implementaci elektrického pohonu. Víte, naši zákazníci jsou zvyklí na určitý prostor i pro zavazadla a elektromobil vyžaduje jiná řešení," prozradil Vahland současný směr uvažování manažerů Škody.
Budoucnost výroby v Česku
Vahlandovi je jasné, že evropský trh s automobily je víceméně nasycen a zvyšovat zde tržní podíl Škodovky půjde jen obtížně. Proto se chce orientovat hlavně na ruský, čínský a indický trh. Všude tam již Škoda výrobní podniky má a bude je rozšiřovat. V horizontu pěti až deseti let zahraniční výroba škodovek předčí tu tuzemskou. Přesto novinářům řekl, že se bude zasazovat o to, aby výroba ve všech třech tuzemských závodech Škody rostla. Musí ale podle něho také růst produktivita práce, proto se rozhodně nebudou přibírat dělníci.
Vahland chce také Škodovky zlevnit a proto se bude poohlížet i po dodavatelích různých dílů v Asii. "Vím ze svého působení v Číně, že v Asii lze nakoupit například levnější skla a třeba také elektroniku," sdělil. To by se mohlo dotknout různých dodavatelů Škodovky, kteří mají v Česku své závody.
Zatraktivnění Mladé Boleslavi
Podle článku v časopisu Škodovácký odborář se Winfriedu Vahlandovi příliš nelíbí Mladá Boleslav. Na setkání s novináři to korigoval. "Řekl jsem jen panu primátorovi, že v budoucnu budou v daleko větší míře do města přijíždět a žít v něm odborníci z různých zemí jako je Rusko, Indie, Čína a pro ty bude muset být město atraktivnější. Společně již pracujeme na některých projektech," vysvětlil nový šéf automobilky.
Škoda auto bude podle něho i nadále podporovat mladoboleslavské týmy hokejistů i fotbalistů. Ani ve sponzoringu velkých sportovních akcí neplánuje žádné změny. "I nadále budeme sponzorovat cyklistickou Tour de France a Giro d´Italia, zůstáváme partnery mistrovství světa v ledním hokeji a bude fungovat i motorsport," dodal Vahland.