Ruští dopraváci líčí pasti na řidiče. V sousedním Bělorusku zase mají vyšší pokuty

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
8. 2. 2023 11:05
Dopravní policie v Rusku číhá na řidiče v místě, kde se obvykle nelze vyhnout přestupku. Podle zjištění redaktorů zpravodajského serveru Gazeta navíc tyto situace, kdy řidič nakonec předpisy poruší, sama aktivně vyvolává.
Foto: Moskevská tisková agentura

Podle dopravních expertů, které Gazeta oslovila, hrozí ruským řidičům pokuty zejména v úsecích, na kterých probíhaly opravy, a také na obtížných křižovatkách. Policie taková místa dobře zná. Pak se stačí na předem vytipované stanoviště jen postavit a pohodlně vybírat peníze.

List upozorňuje na zažitou praxi, kdy na cestách zůstávají dočasně instalované dopravní značky s omezením rychlosti ještě dlouho poté, co opravy skončí. Policie má taková místa ve velké oblibě a velmi často sem umístí radar, který zaznamenává přestupky 24 hodin denně.

"Podle mých zkušeností jde o nejčastější past," říká prezident Kolegia právní ochrany majitelů aut Viktor Travin s tím, že obrana je v tomto případě složitá.

"Teoreticky je možné se odvolat na to, že značky omezující rychlost jsou na takovém místě instalovány nezákonně. Ale obesílání úřadů nebo dokonce žaloby jsou v tomto případě na velmi dlouhou dobu," vysvětluje.

Ze své praxe pak Travin jmenuje další situace, kdy je dopravní policie s oblibou aktivní: za zákazovou značkou ukrytou ve větvích stromu nebo v místě, kde je na vozovce sotva patrná plná čára a řidič ji nevědomky přejede.

List cituje i viceprezidenta Národní automobilové unie Antona Šarapina, podle kterého jsou pasti na řidiče často spojeny se zvláštnostmi dopravního řešení v místech, kde je obtížné překonat daný úsek bez porušení předpisů. "Poblíž vládní budovy v Moskvě je velmi úzký vjezd na nábřeží. Řidiči v tomto místě obvykle jedním kolem přejedou do protisměru a sám jsem několikrát viděl, jak jim za to opodál stojící policista rozdával pokuty."

Viktor Travin však popisuje i případy, kdy policie najme traktor, vypustí jej na úsek silnice se zákazem předjíždění a čeká, až se nějaký řidič nachytá. V Rusku se sice pomalu jedoucí vozidla smějí předjíždět i na "plné čáře", policie však podle Travina argumentuje tím, že předjížděný traktor nebyl vybaven cedulkou pro pomalá vozidla. "Tady bych odkázal na rozhodnutí Nejvyššího soudu, podle kterého je pomalu jedoucí vozidlo rozpoznáno podle jeho konstrukčních prvků, nikoli podle přítomnosti nebo nepřítomnosti nějakého označení."

Alternativou na oblíbený policejní trik s traktorem je pomalu jedoucí nákladní auto. V tomto případě však odkaz na soudní rozhodnutí nemá šanci uspět, neboť zpravidla nejde o konstrukčně pomalé vozidlo.

S rozšířením automatických kamer na ruských silnicích se podle Gazety pozornost dopraváků více zaměřila na identifikaci opilých řidičů. I na ně mají policisté nachystaný speciální trik. Pokud řidič odmítne dechovou zkoušku, dopraváci mu podstrčí k podpisu lejstro, kde se uvádí, že odmítá odběr krve u lékaře.

"Řidič ale žije v domnění, že podepisuje protokol o odmítnutí dechové zkoušky," říká Viktor Travin. Jeho osud je tím zpečetěn, podpis na takovém protokolu se totiž automaticky rovná postihu za jízdu v opilosti.

Jestliže jsou řidiči v Rusku vydáni napospas zvláštním způsobům místní policie, pak v sousedním Bělorusku je situace obdobná. Až na to, že postihy za dopravní přestupky tu jsou mnohonásobně vyšší a policisté ještě méně tolerantnější.

Jak upozorňuje Gazeta, zatímco za alkoholovou jízdu hrozí v Rusku pokuta 30 tisíc rublů a dva roky bez řidičáku, v Bělorusku je to minimálně 80 tisíc a tříletý zákaz řízení. Podle současného kurzu lze za jednu českou korunu pořídit zhruba tři ruské rubly.

Bělorusové také více dbají na dodržování povolené rychlosti. Zatímco v Rusku je její překročení o 20 km/h stále ještě považováno za kavalírský delikt, v Lukašenkově státě je tolerovaná hranice 10 km/h. Deník Gazeta také varuje před všudypřítomnými kamerami, které přestupky ukládají do centrálního registru. Úřady je však po majiteli auta nevymáhají poštou, jak je obvyklé jinde v Evropě. Sečtou je až policisté při náhodné silniční kontrole.

"Když jsem v roce 2019 opouštěl Bělorusko, na jednom z míst jsem potkal muže, který měl hysterický záchvat. Jel nepřetržitě z Brestu na hranici se Smolenskou oblastí, kde byl zastaven policií. Ukázalo se, že inkasoval pokuty za 750 tisíc rublů a dopraváci mu řekli, že dokud nezaplatí, nechají si jeho auto," zavzpomínal pro deník Gazeta známý ruský dopravní expert Igor Moržaretto.

 

Právě se děje

Další zprávy