Jak už to u nejluxusnější automobilky světa chodí, i modernizace má svůj příběh. Inovované SUV Cullinan dostalo přídomek Series II a pyšní se vylepšeným designem, údajně inspirovaným osvětlenými mrakodrapy světových megapolí či pečlivě vybranými materiály, třeba interiérem s umělým hedvábím, který může obsahovat až 2,2 milionu stehů, nitě o délce 17,7 kilometru a vzniká 20 hodin.
Pro Rolls-Royce je první SUV v nabídce stěžejní a od chvíle, kdy se Cullinan uvedl v roce 2018 na trh, se stal celosvětově nejprodávanějším modelem nejluxusnější značky světa. Během šesti let přitáhlo k ikonické britské automobilce novou skupinu klientů.
Zástupci z Goodwoodu přiznávají, že Cullinan změnil vnímání značky Rolls-Royce. Cullinan Series II tak není jen obyčejný facelift, je důležité, aby pokračoval v úspěšném tažení a reagoval na potřeby nejnáročnější klientely.
"Integrujeme nové technologie, nové materiály, důkladně promyšlenou úpravu designu a inovativní příležitosti k sebevyjádření prostřednictvím služby Bespoke, abychom zachovali všechno, co na tomto vozidle naši klienti milují, a zajistili tak jeho trvalou přitažlivost," dodal při představení vozu Chris Brownridge, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars.
Inspirováno mrakodrapy
Nejmarkantnější změnou na Series II jsou světlomety s protaženou linkou denních LED ze stran směrem dolů, které mají podle automobilky připomínat osvětlené mrakodrapy. Jde o detail, který ho okamžitě odliší od původního modelu.
Linie nárazníku tvoří písmeno "V" od nejnižšího bodu svítilen pro denní svícení. V dolní části mají nové otvory pro přívod vzduchu vystupující prvky, což má při čelním pohledu přispívat k vizuálnímu snížení u inovovaného modelu.
Při pohledu zezadu zaujme nové řešení výfuku a ochranný plech z broušené nerezové oceli mezi jejich koncovkami. Cullinan působí sebejistě i díky větším 23palcovým broušeným kolům.
Změny se projevují také v interiéru. Tou nejmarkantnější je uspořádání se skleněným panelem protaženým do celé šířky palubní desky. Přístrojový panel před řidičem a nový centrální informační displej pochází z elektrického modelu Spectre. Zásadního vylepšení se dočkala konektivita, a to i pro zadní pasažéry.
Na straně spolujezdce se na palubní desce nachází nový panel s hodinami. Vitrína zobrazuje jak analogové hodinky, tak osvětlenou sošku Spirit of Ecstasy z nerezové oceli. Špičkové materiály jsou ve vozech Rolls-Royce samozřejmostí, poprvé se v Cullinanu Series II nabízí možnost objednat interiér s jasanovou dýhou Grey Stained, jde o zrnité přírodní dřevo s otevřenými póry a jemným třpytem.
Rolls-Royce připomíná, že pro dosažení výrazné textury je nezbytné individuálně vybírat každý jednotlivý kmen, "listy" dýhy jsou následně ručně obarveny a ozdobeny přidáním mikroskopických kovových částic, což vytváří jedinečný třpytivý efekt.
Cullinan s ležatou osmičkou
Péče byla věnována i modelu Black Badge, který má po omlazení působit ještě sebevědoměji a nekompromisněji a oslovuje klienty, kteří mají rádi odvážný až asertivní design. Temný Rolls se symbolem ležaté osmičky proto dostal doplňky, které mají jeho image ještě víc podtrhnout.
U varianty Black Badge je mřížka chladiče v charakteristickém černém provedení. Všechny detaily exteriéru karoserie a zářivé prvky, včetně sošky Spirit of Ecstasy, jsou rovněž černé. Poprvé v historii vozů řady Black Badge je tak upraveno vše, od okenních lišt přes madla až po kliky dveří. Další zatmavené části, včetně výplní v zadních výklopných dveřích a nárazníku i kolem výfuků, jsou ošetřeny speciálním chromováním pro dosažení leskle černého efektu.
Automobilka neuvádí hlubší informace o technice, a tak se zdá, že ta se u Series II nijak neměnila. Cullinan pohání dvakrát přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,75 litru, který podle údajů značky v případě verze Black Badge poskytuje výkon 441 kW a točivý moment 900 Nm, což jsou hodnoty shodné s variantou před modernizací.
Podle informací v tiskové zprávě ale došlo ke zkrácení dráhy brzdového pedálu, což má zajistit rychlejší odezvu na reakce řidiče.
Oproti původnímu modelu se lehce zdražilo, a to o 350 tisíc korun, resp. o půl milionu. Cena Cullinanu nyní začíná na částce 9,9 milionu korun pro standardní verzi a 11,5 milionu pro Black Badge, na ní ale kvůli příplatkům a speciálním požadavkům náročných klientů nikdy neskončí.