Na první pohled to vypadá, že již v Česku nejsou tak levná auta jako před několika měsíci, kdy byly u dealerů jednotlivých značek k mání i auta za méně než sto padesát tisíc korun. Ve skutečnosti je ale situace pro zákazníky nyní ještě výhodnější.
"Ceny aut v ČR jsou teď mezi nejlevnějšími v celé Evropě, ne-li vůbec nejlevnější," tvrdí motoristický novinář Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz
"Obchodníci už poznali, že nemá cenu soutěžit o kupce malých aut, protože tam jsou i při současných cenách minimální marže a níže už prostě jít nemohou," dodává Rybecký.
Navíc zájem kupců o malá auta v České republice soustavně klesá. Při pohledu do statistik Svazu dovozců automobilů je to naprosto jasné. Zatímco v roce 2006 činil podíl kategorií mini a malých aut na celkovém prodeji nových automobilů v České republice 55 procent, před dvěma roky to bylo již jen 40 procent a letos zatím statistika za prvních pět měsíců udává jen osmadvacetiprocentní podíl.
Naopak aut v kategorii nižší střední třída, a dokonce střední třída se rok od roku prodává více a stoupá i podíl těchto kategorií na celkových prodejních výsledcích. Zatímco vozů velikosti VW Golf, Opel Astra, Renault Mégan, Peugeot 308, Kia Ceed a jim podobných se z celkového množství vozů prodávalo jen 14 procent, letos už přesahují hranici 20 procent. A to tam ještě není zahrnuta Škoda Octavia, kterou statistici zahrnují do kategorie střední třída a kterých se prodalo jen letos od ledna do května skoro 10 000 kusů.
Auto za 140 000 Kč a méně asi dlouho nebude
Je to absolutně nejprodávanější vůz na českém území.
"Češi by také byli blázni, kdyby si kupovali slušně vybavené malé auto za více než 220 tisíc korun, když za podobné peníze nebo jen o deset až dvacet tisíc Kč mohou mít podstatně větší, tudíž praktičtější a minimálně stejně, či ještě lépe vybavené auto, než je Fiat Panda nebo třeba i Peugeot 207 či jiná městská auta," dodává Rybecký.
Mimochodem, právě Fiat Panda je spolu s Renaultem Thalia s ceníkovou cenou 159 900 Kč, absolutně nejlevnějším vozem na tuzemském trhu, který lze koupit za hotovost. Ceny při koupi na leasing pak jsou samozřejmě leckde ještě nižší.
To, že ceny pod hranici 150 000 Kč v blízké budoucnosti nebudou klesat, potvrzuje i Ondřej Běhal, který provozuje server Vybermiauto.cz, kde si mohou zájemci srovnat parametry aut nabízených v tuzemsku, včetně cen.
"Může to nastat jen v tom případě, že nějaká značka potřebuje vyprodat sklady, jako to bylo u Hyundaie i10 před faceliftem, což bylo za 140 000 historicky nejlevnější auto v ČR," tvrdí Běhal.
Po zadání příslušných parametrů do kolonek v jeho vyhledávači vyběhne dříve nemyslitelné množství aut ve velikostní kategorii nižší střední třída, které jsou k dostání v hotovosti za méně než tři sta tisíc korun.
K dostání evropská, japonská, korejská auta a rovněž octavia
Přestože jsme výběr omezili tím, že jsme mezi nutně požadovanou výbavu zařadili i klimatizaci a žádali jsme pouze auta s kategorií hatchback, čímž jsme vyřadili například menší velkoprostorové vozy, vyběhlo nám celkem 18 typů automobilů, pokud jsme do přehledu zařadili i karosářské verze. Proto se tam například Kia Ceed objevuje hned třikrát - jako pětidveřový hatchback, kombi i třídveřová sportovnější verze.
Překvapením pro leckoho ovšem může být, že se tu objevuje i letošní novinka, kterou je Citroën C4 a také Škoda Octavia, byť ve verzi s černými klikami a zrcátky a starším tvarem přídě, tedy verze Tour, ale hlavně vůz považován za zakladatele této třídy, což je Volkswagen Golf.
Přitom nejde o žádné "holátko", jak se někdy akčním, na cenu zacíleným verzím, říká. V jeho výbavě je šest airbagů, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, rádio s CD a MP3, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna a zrcátka, palubní počítač a samozřejmě klimatizace. Má jen jediné omezení - nejde o pětidveřovou, nýbrž jen třídveřovou verzi. V podstatě stejnou výbavu (bez rádia) má ale také o padesát tisíc levnější Renault Mégane.
Všechna auta, která se v přehledu objevila, měla ale samozřejmě benzinový motor, obvykle ten nejmenší a nejméně výkonný.
Další vlna zlevňování aut této velikosti se dá očekávat před koncem roku, až budou chtít jednotlivé automobilky vylepšit své dosavadní prodejní výsledky, a pak na jaře příštího roku. To v případě, že Škoda skutečně přijde na trh se svým novým netrpělivě očekávaným autem velikostí mezi fabií a octavií.