Návrh řeší několik otázek současně. Nejnaléhavější je bezpečnost. Řidiči s praxí do dvou let tvoří zhruba osm procent účastníků provozu. Podle statistik se však zúčastní šestnácti procent smrtelných nehod.
V jednotlivých zemích se přístup k výuce řidičů značně liší. Výmluvně to dokládá rozdíl mezi Českem a Rakouskem, kde už dvacet let funguje dvoufázová autoškola.
Čtvrt roku po získání průkazu účastník znovu absolvuje hodnocenou zkušební jízdu, pohovor s psychologem i pokročilé lekce vyhýbacích manévrů nebo plynulé a předvídavé jízdy. Nehodovost rakouských mladých řidičů díky tomu klesla o 30 procent.
Návrh jednotné legislativy se z této praxe poučil jen částečně, zavádí nicméně dvouletou zkušební lhůtu. Kdo během ní vážně pochybí, bude muset do autoškoly znova. Kurzy budou také více zaměřené na bezpečnost chodců a cyklistů, úspornou jízdu a spolupráci s moderními bezpečnostními asistenty ve vozidlech.
Na druhou stranu bude možné řídit osobní či dodávkové auto už od sedmnácti let, do osmnácti s doprovodem. Tímto opatřením unie reaguje na chronický nedostatek řidičů.
Jednotný předpis také zasáhne do tolerance alkoholu, která v mnoha zemích unie platí. Mladým řidičům ve dvouleté zkušební lhůtě se ani malé pivo tolerovat nebude.
Jednotný řidičský průkaz bude také digitalizovaný. Půjde nahrát do mobilu a bude snazší v něm vyřizovat jakékoli změny. Kdo moderním trendům neholduje, bude moci nadále využívat průkaz ve fyzické podobě.
Od digitalizace si úředníci slibují také zlepšení vymahatelnosti pokut mezi jednotlivými členskými zeměmi. Podle předkladatelů návrhu se v roce 2019 "ztratilo" až 40 procent pokut uložených řidičům z jiné země EU. Platby nešly vynutit, nebo se ani nepodařilo provinilce kontaktovat.