Řev stíhaček nahradily na letišti v Líních supersporty

Radek Pecák Radek Pecák
9. 5. 2013 7:05
Na výběr jsou i vozy Ferrari, Lamborghini a Porsche
Foto: Radek Pecák

Svézt se autem svých snů a případně si zlepšit znalosti a schopnosti, které přispějí k tomu, že lépe zvládnou případné krizové situace - to jsou možnosti, které řidičům v posledních letech začala nabízet řada škol smyku a podobných institucí. Jedna z nich s příznačným názvem Svezeníčko funguje od loňského léta v areálu bývalého vojenského letiště v Líních poblíž Plzně.

„Začínali jsme v Milovicích, ale tam je jednak areál včetně ranveje v žalostném stavu a jednak byla těžká dohoda s nájemcem. Tady jsou navíc lepší možnosti rozvoje do budoucna," tvrdí Roman Kočvara, jeden  ze spoluvlastníků firmy.

Ariel Atom vlastně nemá karosérii.
Ariel Atom vlastně nemá karosérii. | Foto: Radek Pecák

„Například máme vybudovanou off roadovou dráhu, na které návštěvníky necháme řídit vojenský superstroj Hummer H1.  Okruh je samozřejmě  postaven tak, aby to vůz s rezervou projel, i tak je to pro řidiče i diváky nezapomenutelný zážitek," dodává Kočvara. „Ale možná to časem poněkud ztížíme," dodává s úsměvem.

Dráhu (tedy její snadnější úseky) si mohou pronajmout i majitelé běžně prodávaných silničních SUV a vozů typů off road a vyzkoušet si, jaké jsou limity jejich vozidel.

Lamborghini láká nejvíce

Hlavním lákadlem pro většinu vlastníků řidičského oprávnění ale zůstává možnost řídit některé ze supersportovních aut. Na výběr je Chevrolet Camaro, Lamborghini Gallardo, Ferrari F 430,  Porsche 911 nebo Ariel Atom. S prvními čtyřmi jmenovanými vozy zájemce může vyrazit (s instruktorem na sedadle spolujezdce) do běžného provozu na půl hodiny a jako bonus dostane možnost vyzkoušet si akceleraci na dvouapůlkilometrové rovině na letišti.

Hummer zvládne ještě těžší terén.
Hummer zvládne ještě těžší terén. | Foto: Radek Pecák

„Zatím jsme zaznamenali jen jednu drobnou nehodu," reaguje Kočvara na dotaz, zda klienti auta, z nichž má každé mnoho stovek koňských sil, zvládají. „Navíc instruktor je vždy dopředu instruuje, kde je na trase jaká zatáčka, kde mají brzdit a podobně, takže tím se většině nebezpečných situací dá předejít," vysvětluje. „V současné době je největší zájem o lamborghini. Více než 500 koní v motoru tohoto stroje je pro řadu lidí neodolatelných," říká Kočvara.

Pouze s Arielem Atom se klient na běžné silnice nedostane. Pro zájemce o svezení s tímto pozoruhodným strojem ale připravují pohár - soutěž o nejrychleji projetý čtyřkilometrový letištní okruh.  „ O tomto autě řada lidí vůbec neví, ale má díky své nízké hmotnosti a motoru s výkonem 300 koní neuvěřitelné zrychlení pod tři sekundy z nuly na sto kilometrů v hodině," vysvětluje Kočvara.

Ceny, za které si lze tento zážitek užít, jsou snesitelné i pro většinu běžných lidí. Během různých slevových akcí lze půlhodinové řízení supersportu pořídit již od tisíce korun, k tomu je třeba připočítat již jen 399 za spálené pohonné hmoty.

Během letní sezony zde denně přivítají desítky zájemců o svezení. Další desítky lidí sem ve vyhrazených dnech od časného jara do podzimu míří na školení bezpečné jízdy. Za cenu od 1299 Kč účastníci absolvují dopolední teoretickou část, kde se dozvědí o jednotlivých typech nebezpečných situací v provozu a způsobech jejich řešení.

Na kluzné fólii to klouže podobně jako na uježděném sněhu.
Na kluzné fólii to klouže podobně jako na uježděném sněhu. | Foto: Radek Pecák

Instruktoři, kteří sami nejprve prošli patřičným proškolením, jim také na videu ukážou příčiny vzniku přetáčivých a nedotáčivých smyků a správné počínání při jejich zvládání. Účastníci si také odnesou poznatek, jak je důležité věnovat pozornost číselným údajům na bočnici pneumatiky například při koupi ojetého automobilu.

Praktická část se odehrává na volné asfaltové ploše, na které je kluzná plocha v délce 70 a šířce pět metrů. Začíná se nácvikem správného brzdění, následují průjezdy zatáčkou, ve které je také instalována kluzná fólie, a také slalom a vyhýbací manévr.
„V kurzu je obvykle od 12 do 20 lidí, takže nikdo nezůstává dlouho v nečinnosti, prakticky pořád se jezdí. Pochopitelně se začíná v nízkých rychlostech a postupně se přidává," říká Kočvara.

To, že se praktické cvičení lidem líbí, dosvědčuje skutečnost, že se řada lidí vrací a přivádí i své příbuzné a známé. Svezeníčko nabízí i kurzy bezpečné jízdy pro pokročilé a také kurzy sportovní jízdy. Jako prémii pak absolventům za malý příplatek nabízejí i možnost krátkého svezení se supersportovním vozem na letištní rovince.

Majitelé firmy mají do budoucna řadu plánů. Například připravují zázemí pro rodiny, konkrétně minimotorky a dětské buginy, na kterých by se mohly vyřádit ratolesti, zatímco otcové se budou věnovat výcviku ve škole smyku.


 

Právě se děje

Další zprávy