Segment velkoprostorových aut sice Renault opustil, tradiční jména Espace a Scenic ale nikoliv. Zatímco prvně jmenovaný se transformoval v hybridní SUV, z druhého se stalo elektrické SUV, které francouzská automobilka v těchto dnech uvádí do prodeje i v Česku. Přesněji řečeno, auto si sice objednáte, dostanete ho ale až na přelomu jara a léta příštího roku. Přesto by právě Scenic mohl zamíchat kartami ve třídě elektromobilů docela výrazně.
Renault, který dlouho tlaku na snížení cen svých elektromobilů odolával, totiž vsadil na agresivní cenovou politiku. Základní Scenic tak stojí 1,085 milionu korun. Na první pohled nejde o kdovíjak atraktivní cenovku, Tesla Model 3 začíná na částce 1 053 990 korun, VW ID.3 stojí dokonce těsně pod milion. Velikostní rozdíly nyní ponechme stranou.
Jenomže Scenic je i v základní verzi vybavený baterií s využitelnou kapacitou 87 kWh a papírově by měl ujet až 625 kilometrů na jedno nabití. To je přitom hodnota, která byla doposud vyhrazená víceméně jen luxusním elektroautům BMW nebo Mercedesu s cenami přes dva miliony korun. Výjimkou jsou snad jen Tesla Model 3 Long Range za 1 253 990 korun, respektive VW ID.7 za 1 569 900 korun.
V obou případech jde ale o auta s mnohem menší praktičností, než jakou nabízí Scenic, který je navíc pořád cenově výrazně výhodnější. Dokonce i nejdražší výbava francouzského modelu stojí 1,23 milionu korun, což je méně než základní provedení jednoho z přímých konkurentů. Škoda Enyaq s využitelnou kapacitou baterie 58 kWh a dojezdem 399 kilometrů startuje na 1 239 900 korunách. Srovnatelná verze se 77kWh baterkou a dojezdem 562 kilometrů stojí nejméně 1 364 900 korun.
Podobné je to i s další konkurencí, jak se můžete přesvědčit v tabulce. Zůstaneme-li čistě v rovině poměru ceny a výkonu, nemá Scenic momentálně na českém trhu s elektromobily konkurenci, byť se situace s příchodem nových modelů, především od čínských značek, může rychle změnit.
Srovnání základní ceny Renaultu Scenic s vybranou konkurencí
Model | Výkon / dojezd | Cena od |
Renault Scenic | 160 kW / 625 km | 1 085 000 Kč |
Kia Niro EV | 150 kW / 460 km | 1 109 980 Kč |
Nissan Ariya | 160 kW / 403 km | 1 099 900 Kč |
Škoda Enyaq | 132 kW / 399 km | 1 239 900 Kč |
Tesla Model Y | 255 kW / 455 km | 1 165 490 Kč |
Volkswagen ID.4 | 125 kW / 362 km | 1 193 900 Kč |
Co kromě ceny Scenic nabízí dále? Dlouhý je 4,47 metru a má rozvor náprav natažený na 2785 milimetrů - pro referenci, je kratší než Enyaq, ale má o pár milimetrů delší rozvor náprav. Kufr o objemu 440 litrů za škodovkou ale zaostává. K dispozici je na českém trhu už zmíněné jediné provedení s 87kWh baterií a jedním elektromotorem o výkonu 160 kW. Z 0 na 100 km/h se SUV dostane za 7,9 vteřiny a nejvíce jezdí 170 km/h. Výrobce pak udává spotřebu 16,8-17,3 kWh/100 km a maximální nabíjecí výkon 150 kW.
Při využití příslušné nabíječky se stejnosměrným proudem to znamená, že z 15 na 80 procent by se baterka měla dostat za 37 minut. Standardem je také možnost napájet akumulátor střídavým proudem o výkonu až 22 kW, což se hodí třeba při připojení auta k domácímu wallboxu.
Na výběr jsou celkem tři výbavové linie: Evolution za 1,085 milionu, Techno za 1,15 milionu a Iconic za 1,23 milionu. Už v základu Scenic nepostrádá věci jako dvouzónovou automatickou klimatizaci, digitální budíky, multimediální systém s rádiem a devítipalcovou obrazovkou, zadní parkovací kameru a senzory, bezklíčové odemykání a startování, tepelné čerpadlo nebo 19palcová litá kola.
Elektrický Megane zlevnil
V den, kdy Renault odhalil ceny nového Scenicu, zároveň výrazně snížil ceny elektrického Meganu. Kompaktní hatchback se nabízí ve verzi s výkonem 160 kW, má baterii s využitelnou kapacitou 60 kWh a ujede 450 kilometrů na jedno nabití. Základní výbava Techno stojí nyní od 990 tisíc korun (dříve 1,205 milionu korun) a vyšší verze Iconic vychází na 1,065 milionu korun (dříve 1,28 milionu korun). Snížení je to tedy skutečně razantní.
Prostřední linie výbavy (u té Renault předpokládá, že bude nejprodávanější) přidává mimo jiné parkovací senzory vpředu a z boku, navigaci nebo bezdrátové nabíjení chytrých telefonů. Ta nejvyšší pak má už mimo jiné i adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, vyhřívaný volant a přední sedadla nebo 20palcová kola.