Rodinné kompromisy. Renault Espace bude menší, ale také levnější

Rodinné kompromisy. Renault Espace bude menší, ale také levnější
Espace převezme jednotnou designovou linii s ostatními crossovery Renaultu.
Espace převezme jednotnou designovou linii s ostatními crossovery Renaultu.
Hlavní odlišností je objemnější záď, která pojme třetí řadu sedadel.
Hlavní prvky interiéru už známe z modelu Austral a elektrického Méganu.
Foto: Renault
30. 8. 2023 5:59
Sedmimístné rodinné kočáry mají v Evropě těžký život. Když je výrobce odvodí od robustní dodávky, vyjde to draho. Když vyvine zvláštní platformu, není to levnější. A z prvků menších aut velké auto postavit nejde. Nebo snad ano? Moderní, flexibilní platformy otevírají nové možnosti, a tak po Peugeotu 5008 přijede i Renault Espace jako delší sourozenec menších modelů. Konkrétně Australu a Rafalu.

Nadbytek prostoru i sedadel se hodí rodinám zejména ve fázi, kdy mají nejhlouběji do kapsy. Velká vlna MPV z osmdesátých a devadesátých let proto našla odezvu hlavně ve Spojených státech, kde si i mladé rodiny mohly dovolit nové auto. Ke Chrysleru Minivan se rychle přidala veškerá konkurence a v roce 2000 se v USA prodalo 1,4 milionu MPV.

V západní Evropě byly poměry skromnější a vývoj pomalejší. Renault Espace z roku 1984 zůstával dlouho bez konkurence. Než se ostatní automobilky vzpamatovaly, za dvanáct let ve dvou generacích prodal půl milionu aut. 

To byla ve srovnání s Amerikou skromná čísla, a tak náklady rozpočítané na jedno auto vycházely moc nepříznivě. Espace sice používal agregáty a podvozkové díly Renaultu 21, ale platforma i výrobní postupy pro karoserii musely být vypracovány zvlášť. Výsledkem byla vysoká cena.

Další značky se snažily tuto nevýhodu obejít sdílením techniky. Volkswagen Sharan byl příbuzný s Fordem Galaxy, Peugeot 807 s Fiatem Ullyse. Obě dvojice se také vyráběly přes patnáct let, aby se investice stihla vrátit.

V novém století se MPV přestalo dařit úplně. Mnoho zákazníků odlákala vzhledově atraktivnější SUV. Většina z nich také nabídne třetí řadu sedadel, i když skromnější. A ukázalo se, že to stačí. 

Dobrodružnému kouzlu SUV je těžké konkurovat. Klasické velkoprostorové modely jako Volkswagen Sharan nebo Toyota Previa skončily. Ostatní se buď musejí tvářit, že jsou také do terénu, nebo sdílet co nejvíc součástí z dalších modelů. Nebo obojí.

Právě touto cestou se nyní vydává Renault. Šestá generace Espace, která se začne prodávat koncem roku, sdílí přední partii, čelní sloupek a přední dveře se středním crossoverem Austral, dlouhý rozvor 2,74 metru naopak s větším modelem Rafale.

Na rozdíl od něj nemá splývavou, ale v podstatě svislou záď, do jejíchž útrob se vejde třetí řada sedadel. Podle prvních fotografií se nicméně zdá, že to budou sedadla skromná jako v SUV. Cestující v druhé řadě pak zřetelně pocítí zúžení karoserie proti minulé generaci o šest centimetrů.

Adekvátně nižší by ovšem měla být i cena. Pro český trh zatím není stanovena a za dnešních nestálých podmínek ji těžko předvídat. Napovědět by však mohla paralela ze starých časů, kdy se původní velký Espace potkával se současným "stavebnicovým" Peugeotem 5008.

V roce 2018 stál Espace s benzinovým motorem 1.8 TCe a samočinnou převodovkou 935 tisíc korun, zatímco Peugeot 5008 1.6 THP s automatem byl levnější o rovných dvě stě tisíc.

Ze tří příbuzných modelů Renaultu je zatím dostupný jen nejmenší Austral, který stojí od 770 tisíc korun za benzinovou třináctistovku s ručním řazením. Espace k nám bude uveden v listopadu, stylovější SUV kupé Rafale přijde příští rok na jaře.

 

Právě se děje

Další zprávy